BỘ XÂY DỰNG |
CỘNG HÒA XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAM |
Số : 09/2008/TT-BXD |
Hà Nội, ngày 17 tháng 4 năm 2008 |
Căn cứ Nghị định số 17/2008/NĐ-CP ngày 04/02/2008 của Chính
phủ Quy định chức năng, nhiệm vụ, quyền hạn và cơ cấu tổ chức của Bộ Xây dựng;
Căn cứ Nghị định số 99/2007/NĐ-CP ngày 13/6/2007 của Chính phủ về Quản lý chi
phí đầu tư xây dựng công trình; Nghị định số 03/2008/NĐ-CP ngày 07/01/2008 của
Chính phủ về Sửa đổi, bổ sung một số điều của Nghị định số 99/2007/NĐ-CP ngày
13/6/2007 của Chính phủ về Quản lý chi phí đầu tư xây dựng công trình;
Căn cứ ý kiến chỉ đạo của Thủ tướng Chính phủ tại văn bản số 164/TTg-CN ngày 29/01/2008
và văn bản số 546/TTg-KTN ngày 14/4/2008 về điều chỉnh giá nguyên liệu, nhiên
liệu, vật liệu xây dựng và hợp đồng xây dựng.
Bộ Xây dựng hướng dẫn điều chỉnh giá và hợp đồng xây dựng do biến động giá
nguyên liệu, nhiên liệu và vật liệu xây dựng (sau đây gọi là giá vật liệu xây
dựng) như sau:
1. Đối tượng và phạm vi áp dụng
3. Phương pháp điều chỉnh giá vật liệu xây dựng
4. Điều chỉnh dự toán xây dựng công trình sau khi đã lập dự toán chi phí xây dựng bổ sung
5. Điều chỉnh giá gói thầu sau khi đã lập dự toán chi phí xây dựng bổ sung
Chủ đầu tư điều chỉnh giá gói thầu bằng cách cộng giá trúng thầu đã được phê duyệt với dự toán chi phí xây dựng bổ sung được xác định tại mục 3 nêu trên. Trường hợp giá gói thầu sau khi điều chỉnh không vượt giá gói thầu đã được phê duyệt thì chủ đầu tư quyết định phê duyệt. Trường hợp giá gói thầu sau khi điều chỉnh vượt giá gói thầu đã được phê duyệt nhưng không vượt tổng mức đầu tư thì chủ đầu tư quyết định phê duyệt và gửi kết quả để báo cáo người quyết định đầu tư. Trường hợp giá gói thầu sau khi điều chỉnh làm vượt tổng mức đầu tư đã được phê duyệt thì việc điều chỉnh tổng mức đầu tư thực hiện theo hướng dẫn tại mục 6 của Thông tư này.
6. Điều chỉnh tổng mức đầu tư sau khi đã lập dự toán chi phí xây dựng bổ sung
Chủ đầu tư căn cứ dự toán xây dựng công trình điều chỉnh hoặc giá gói thầu điều chỉnh để tổ chức điều chỉnh tổng mức đầu tư. Nếu tổng mức đầu tư điều chỉnh vượt tổng mức đầu tư đã được phê duyệt thì chủ đầu tư báo cáo người quyết định đầu tư xem xét quyết định; Trường hợp dự án do Thủ tướng Chính phủ quyết định đầu tư thì Bộ trưởng, thủ trưởng cơ quan ngang Bộ, thủ trưởng cơ quan thuộc Chính phủ, Chủ tịch Uỷ ban nhân dân cấp tỉnh, Chủ tịch Tập đoàn kinh tế, Chủ tịch Hội đồng quản trị Tổng công ty Nhà nước quyết định.
7. Điều chỉnh hợp đồng sau khi đã lập dự toán chi phí xây dựng bổ sung
Đối với những dự án do Thủ tướng Chính phủ phê duyệt kế hoạch đấu thầu thì Bộ trưởng, thủ trưởng cơ quan ngang Bộ, thủ trưởng cơ quan thuộc Chính phủ, Chủ tịch Uỷ ban nhân dân cấp tỉnh, Chủ tịch Tập đoàn kinh tế, Chủ tịch Hội đồng quản trị Tổng công ty Nhà nước quyết định.
Hồ sơ tạm ứng, tạm thanh toán bao gồm: Giấy đề nghị tạm ứng (tạm thanh toán), hợp đồng điều chỉnh (phụ lục hợp đồng) và dự toán chi phí xây dựng bổ sung.
8.9. Việc chuyển tiếp các dự án đầu tư xây dựng công trình theo qui định của Nghị định số 99/2007/NĐ-CP về Quản lý chi phí đầu tư xây dựng công trình (bao gồm tổng mức đầu tư, dự toán xây dựng công trình, định mức và giá xây dựng, hợp đồng trong hoạt động xây dựng, thanh toán, quyết toán vốn đầu tư xây dựng công trình) thì chủ đầu tư báo cáo người quyết định đầu tư xem xét quyết định. Đối với dự án do Thủ tướng Chính phủ phê duyệt thì Bộ trưởng, thủ trưởng cơ quan ngang Bộ, thủ trưởng cơ quan thuộc Chính phủ, Chủ tịch Uỷ ban nhân dân cấp tỉnh, Chủ tịch Tập đoàn kinh tế, Chủ tịch Hội đồng quản trị Tổng công ty Nhà nước quyết định.
9.1. Thông tư này có hiệu lực thi hành sau 15 ngày, kể từ ngày đăng công báo và thay thế Thông tư số 05/2008/TT-BXD ngày 22/02/2008 của Bộ Xây dựng hướng dẫn điều chỉnh giá và hợp đồng xây dựng do biến động giá nguyên liệu, nhiên liệu và vật liệu xây dựng.
9.2. Khuyến khích các chủ đầu tư các dự án đầu tư xây dựng công trình sử dụng các nguồn vốn khác thực hiện việc điều chỉnh giá và hợp đồng xây dựng theo hướng dẫn của Thông tư này.
Trong quá trình thực hiện, nếu có vướng mắc, đề nghị phản ánh về Bộ Xây dựng để tổng hợp và nghiên cứu giải quyết.
Nơi nhận: |
KT. BỘ TRƯỞNG |
(Ban hành kèm theo Thông tư số 09 /2008/TT-BXD ngày 17 tháng 4 năm 2008 của Bộ Xây dựng)
1. Bảng tổng hợp dự toán chi phí xây dựng bổ sung.
STT |
Khoản mục chi phí |
Cách tính |
Ký hiệu |
I |
Chi phí trực tiếp |
|
|
1 |
Chi phí vật liệu |
hoặc GVL x P x K |
VL |
2 |
Chi phí trực tiếp khác |
VL x tỷ lệ |
TT |
|
Chi phí trực tiếp |
VL+TT |
T |
II |
Chi phí chung |
T x tỷ lệ |
C |
iii |
Thu nhập chịu thuế tính trước |
(T+C) x tỷ lệ |
TL |
|
Chi phí xây dựng trước thuế |
(T+C+TL) |
GBS |
IV |
Thuế giá trị gia tăng |
GBS x TGTGT-XD |
GTGT |
|
Chi phí xây dựng sau thuế |
GBS + GTGT |
|
2. Công thức điều chỉnh chi phí vật liệu tính theo bù trừ chi phí vật liệu trực tiếp.
VL =
Trong đó:
Qi là khối lượng của loại vật liệu thứ i trong khối lượng xây lắp bị ảnh hưởng biến động giá và có thể được xác định theo thời gian (tháng, quý) hoặc theo giai đoạn được nghiệm thu.
CLi là giá trị chênh lệch giá của loại vật liệu thứ i tại thời điểm điều chỉnh so với giá vật liệu xây dựng trong hợp đồng hoặc trong dự toán gói thầu.
Giá vật liệu xây dựng tại thời điểm điều chỉnh được xác định theo giá vật liệu xây dựng do cơ quan nhà nước có thẩm quyền thông báo hoặc giá công bố.
Trường hợp giá vật liệu xây dựng trong hợp đồng thấp hơn giá vật liệu xây dựng do cơ quan nhà nước có thẩm quyền thông báo ở cùng thời điểm tương ứng thì CLi là giá trị chênh lệch giá của giá vật liệu xây dựng tại thời điểm điều chỉnh so với giá vật liệu xây dựng do cơ quan nhà nước có thẩm quyền thông báo ở cùng thời điểm tương ứng.
Trường hợp cơ quan nhà nước có thẩm quyền thông báo hoặc công bố giá vật liệu xây dựng không kịp thời hoặc không phù hợp với thực tế hoặc giá vật liệu xây dựng không có trong thông báo hoặc công bố giá vật liệu thì chủ đầu tư và nhà thầu căn cứ chứng từ, hóa đơn hợp lệ để xác định giá vật liệu xây dựng và chịu trách nhiệm về tính trung thực, chính xác.
Chứng từ, hoá đơn hợp lệ là chứng từ, hoá đơn theo qui định của Bộ Tài chính. Trường hợp đối với loại vật liệu xây dựng không thể có hoá đơn thì căn cứ vào hợp đồng hoặc bảng kê hoặc chứng từ viết tay nhưng phải có đủ tên, địa chỉ, chữ ký của người cung cấp vật liệu.
3. Công thức điều chỉnh chi phí vật liệu xây dựng theo hệ số điều chỉnh chi phí vật liệu.
VL = GVL x P x K
Trong đó:
GVL là chi phí vật liệu trực tiếp trong hợp đồng.
P là tỷ trọng chi phí vật liệu bị tăng giá trong chi phí vật liệu trực tiếp của hợp đồng.
K là hệ số tăng giá vật liệu xây dựng tại thời điểm điều chỉnh so với giá vật liệu trong hợp đồng của vật liệu xây dựng bị tăng giá. Hệ số tăng giá vật liệu xây dựng do chủ đầu tư tổ chức tính toán hoặc áp dụng chỉ số giá do Bộ Xây dựng công bố hoặc chỉ số giá của Tổng cục Thống kê.
Trường hợp định mức chi phí chung tính trên chi phí nhân công trong chi phí trực tiếp thì được xác định như sau:
C = NC x tỷ lệ trực tiếp phí khác x K
NC là chi phí nhân công trong chi phí trực tiếp của khối lượng xây lắp có điều chỉnh giá vật liệu.
K là mức chi phí chung tính trên chi phí nhân công đối với công tác xây lắp tính chi phí chung trên chi phí nhân công.
Mức tỷ lệ chi phí chung, thu nhập chịu thuế tính trước là mức của hợp đồng, gói thầu, dự toán.
Thuế giá trị gia tăng tính theo qui định của Nhà nước.
THE MINISTRY OF
CONSTRUCTION |
SOCIALIST
REPUBLIC OF VIET NAM |
No. 09/2008/TT-BXD |
Hanoi, April 17, 2008 |
Pursuant to the Government s
Decree No. 17/ 2008/ND-CP of February 4, 2008, defining the functions, tasks,
powers and organizational-structure of the Ministry of Construction;
Pursuant to the Government s Decree No. 99/2007/ND-CP of June 13, 2007, on the
management of work construction investment expenses; and Decree No.
03/2008/ND-CP of January 7, 2008, amending and supplementing a number of
articles of Decree No. 99/2007/ND-CP of June 13, 2007, on the management of
work construction investment expenses;
Based on the Prime Ministers instruction in Document No. 164/TTg-CN of January
29, 2008, and Document No. 546/TTg-KTN of April 14, 2008, on the adjustment of
prices of raw materials, fuels and construction materials, and construction
contracts;
The Ministry of Construction guides the adjustment of construction prices and contracts in response to fluctuations in prices of raw materials, fuels and construction materials (below referred to as construction material prices) as follows:
1. Subjects and scope of application
1.1 This Circular guides die adjustment of cost estimates, bidding package prices, total investment capital and construction contracts of investors and contractors, applicable to state budget-funded work construction investment projects in response to fluctuations in construction material prices which are beyond the control of investors and contractors.
1.2. Adjustment of construction material prices applies to bidding packages which have been being executed at package contractual prices or fixed unit price-based contractual prices.
1.3. To change the form of contractual prices of contracts which have been performed from package contractual prices or fixed unit price-based contractual prices to adjustable price-based contractual prices in response to fluctuations in construction material prices which are beyond the control of investors and contractors.
...
...
...
2.1. Construction material prices shall be adjusted for constniction and installation volumes performed from 2007 which are affected by fluctuations in construction material prices resulting in higher (lower) work construction costs which are beyond the control of investors and contractors (below referred to as construction and installation volumes affected by price hikes).
2.2. Adjustment of cost estimates, bidding package prices, total investment capital and construction contracts of investors and contractors should be closely combined with measures to curb inflation, stabilize macro-economy and assure sustainable growth.
2.3. Investors and contractors shall determine construction and installation volumes affected by price hikes (cuts) and price adjustment levels on the principle of jointly sharing interests and responsibilities.
2.4. Construction materials eligible for price adjustment (increase or decrease) include all kinds of petrol, oil, iron and steel (including steel cables and pipes), asphalt, cement, sand, stone, gravel and brick, electric wires and cables, timber (including timber falsework and door), and glass. If it is necessary to adjust the prices of other construction materials in response to price fluctuations, investors shall report it to ministers, presidents of provincial-level Peoples Committees, presidents of economic groups, or chairmen of boards of directors of state corporations for decision.
2.5. In changing package contractual prices or fixed unit price-based contractual prices to adjustable price-based contract prices, it is necessary to identify contents and the scope of change, which may only be applied from the time of price fluctuation determined by investors and contractors based on the implementation progress.
3. Methods of adjusting construction material prices
3.1. Construction material prices may be adjusted for each construction contract, each bidding package and the w hole project. Additional expenses arising from the adjustment of construction material prices shall be stated in estimates of additional construction costs to serve as a basis for the adjustment of contractual prices, bidding package prices, cost estimates of works and total investment capital.
3.2. Additional construction costs may.be estimated by directly calculating material expenses or using adjustment coefficients of material expenses. Investors shall calculate adjustment coefficients of material expenses or apply price indexes publicized by the Ministry of Construction of the General Statistics Office. Additional construction costs shall be estimated pursuant to the Appendix to this Circular.
3.3. Additional construction costs shall be estimated once on the basis of construction and installation volumes affected by construction material price hikes (cuts) from 2007.
...
...
...
4.1. For bidding packages for which contractors have been designated and will themselves implement the projects or contractors have been selected but construction contracts have not yet been signed or are being performed (at package contractual prices or fixed unit price-based contractual prices), investors shall estimate additional construction costs under the guidance in Section 3 above for use as a basis for the adjustment of construction cost estimates of works.
4.2. For bidding packages, work items or works for which contractors have not yet been selected, investors shall adjust their cost estimates according to current regulations.
4.3. The adjusted construction estimate of a work shall be determined by adding additional construction cost estimates to the approved construction cost estimate of the work.
5. Adjustment of bidding package prices after making additional construction cost estimates
Investors shall adjust bidding package prices by adding additional construction cost estimates determined under Section 3 above to approved successful bids. If the adjusted price of a bidding package does not exceed the approved price, the investor may decide to approve that price. If the adjusted price of a bidding package exceeds the approved price but does not result in an excess of the total investment capital, the investor may decide to approve and shall report it to the investment decider. If the adjusted price of a bidding package results in an excess of the approved total investment capital, the adjustment of total investment capital must follow the guidance in Section 6 of this Circular.
6. Adjustment of total investment capital after making additional construction cost estimates
The investor shall, based on adjusted construction estimates or adjusted bidding package prices, adjust the total investment capital. If the adjusted total investment capital exceeds the approved total investment capital, the investor shall report it to the investment decider for consideration and decision. Ministers, heads of ministerial-level or government-attached agencies, presidents of provincial-level Peoples Committees, presidents of economic groups, or chairmen of boards of directors of state corporations may decide on die adjustment of total investment capital of projects in which the investment is decided by the Prime Minister.
7. Modification of contracts after making additional construction cost estimates
...
...
...
7.2. For bidding packages for which contractors have been selected but contracts have not yet been signed, the investor shall negotiate and sign a contract on the basis of additional construction cost estimates, successful bids, the bid invitation dossier and the bid dossier.
7.3. In case of change of package contract prices or fixed unit price-based contractual prices into adjustable price-based contractual prices, the investor shall report to the investment decider on the contents and scope of change for approval before adjustment. Adjustable price-based contractual prices comply with the guidance in the Construction Ministrys Circular No. 06/2007/TT-BXD of July 25, 2007, guiding construction contracts.
Ministers, heads of ministerial-level or government-attached agencies, presidents of provincial-level Peoples Committees, presidents of economic groups, or chairmen of boards of directors of state corporations shall decide on the modification of contracts for projects for which bidding plans are approved by the Prime Minister.
8. Organization of implementation
8.1. Investors shall consider and decide on the adjustment of cost estimates, bidding package prices and construction contracts in order to ensure the effective execution of projects. For projects approved by the Prime Minister, ministers, heads of ministerial-level or government-attached agencies, presidents of provincial-level Peoples Committees, presidents of economic groups, or chairmen of boards of directors of state corporations shall decide on adjustments.
8.2. For construction investment projects funded with the local budget, the investor shall calculate and adjust cost estimates, bidding package prices and contracts and bear responsibility for such calculation and adjustment; provincial-level Peoples Committees shall prescribe the application of construction unit prices, machine shift and construction equipment prices, and construction material prices. If notified or publicized prices are no longer suitable or unavailable, the investor shall base on prices in valid documents and invoices, which are suitable to market prices.
8.3. Pending the completion of adjustment procedures, the investor shall advance to the contractor the price difference as guided in this Circular at the contracts advance level for the unperformed volume and temporarily pay 80-90% of the price difference of the performed volume in order to prevent damage for the contractor and negative impacts on the work or project construction progress.
An advance or temporary-payment dossier comprises a written application for advance (or temporary) payment, adjusted contract (contract annex) and additional construction cost estimates.
8.4. If adjusted construction material prices result in the change in the project group, investors may continue executing these projects under regulations applicable to them before the adjustment (without having to carry but again procedures for project formulation, appraisal and approval).
...
...
...
8.6. For works and bidding packages performed in the form of adjustable price-based contracts under the Governments Decree No. 16/2005/ND-CP of February 7, 2005, and Decree No. 112/2006/ND-CP of September 29, 2006, on management of work construction investment projects, if the delay in the contract performance is not at contractors fault, the volumes performed from 2007 may be adjusted in price under the guidance of this Circular.
8.7. Ministries, ministerial-level agencies, government-attached agencies, provincial/ municipal Peoples Committees, economic groups and state corporations shall direct, guide, inspect and supervise investors and contractors in adjusting construction material prices, costs estimates, bidding package prices, total investment capital and contracts in strict accordance with this Circular; and request investors not to let the adjustment of construction expenses affect the construction progress and, at the same time, to speed up the progress of construction of works, especially of important national ones.
8.8. Adjustment of construction cost estimates according to new wage levels complies with the guidance in the Construction Ministrys Circular No. 07/2006YTT-BXD of November 10, 2006, and Circular No. 03/2008/TT-BXD of January 25, 2008. guiding the adjustment of construction cost estimates.
8.9. Investors shall report to investment deciders for consideration and decision the transition of construction investment projects under Decree No. 99/2007/ND-CP on the management of construction investment expenses (including total investment capital, construction cost estimates, construction norms and prices, construction contracts, and payment and finalization of construction investment capital). Ministers, heads of ministerial-level or government-attached agencies, presidents of provincial-level Peoples Committees, presidents of economic groups, or chairmen of boards of directors of state corporations shall decide on the transition of projects approved by the Prime Minister.
8.10. For construction contracts for which full payment has been made in 2007 (full payment of contractual prices, including the value of signed contracts and added value, if any, in 2007), excluding warranty expenses as prescribed, construction material prices are not allowed to be adjusted.
9.1. This Circular takes effect 15 days after its publication in CONG BAO and replaces the Construction Ministrys Circular No. 05/2008/TT-BXD of February 22, 2008. guiding the adjustment of construction prices and contracts in response to fluctuations in prices of raw materials, fuels and construction materials.
9.2. Investors of construction projects funded with capital of other sources are encouraged to adjust construction prices and contracts in accordance with this Circular.
Problems arising in the course of implementation should be reported to the Ministry of Construction for synthesis, study and settlement.
...
...
...
FOR THE MINISTER
OF CONSTRUCTION
VICE MINISTER
Dinh Tien Dung
(Attached to the Construction Ministrys Circular No. 09/2008/TT-BXD of April 17, 2008)
1. Table of additional construction cost estimates
No.
Expense items
Method of calculation
...
...
...
I
DIRECT EXPENSES
or Gvl x P x K
VL
2
Other direct expense
VL x percentage
TT
...
...
...
Direct expenses
VL+TT
T
II
General expense
T x percentage
C
III
Pre-calculated taxable income
...
...
...
TL
Pre-tax construction cost
(T+C+TL)
Gbs
IV
Value-added tax
Gbs x TGTGT-XD
GTGT
...
...
...
Post-tax construction cost
GBS + GTGT
GXDBS
2. Formula of adjusting material expense by offsetting direct material expense
VL =
Of which:
Qj is the volume of the ith material in the construction and installation volume affected by price fluctuation and may be determined on a resular basis (monthly or quarterly) or according to the take-over test phase.
CLj is the difference between the price of the ith material at the time of adjustment and the construction material price quoted in tne contract or bidding package cost estimate.
The construction material price at the time of adjustment is that announced by a competent state agency or the publicized price.
...
...
...
In case a competent state agency fails to notify or publicize a timely or practical construction material price or the price of a construction material is not included in die material price notice or announcement, the investor and contractor shall base themselves on valid documents and invoices to determine the consuuction material price and bear responsibility for its truth fulness and accuracy.
Valid documents and invoices are those prescribed by the Ministry of Finance. If such invoices are impractical for some construction materials, contracts, lists of materials or handwritten documents which fully indicate names, addresses and signatures of the suppliers of construction materials, may be used instead.
3. Formula of adjusting consuuction material expense based on adjustment coefficient of material expense
VL = GVL x P x K
Of which:
GVL is the direct material expense in the contract.
P is the proportion of the expense for the material with an increased price to the direct material expense of the contract.
K is the coefficient of increase of the construction material price at the time of adjustment compared to the contractual price of the construction material subject to price hike. The investor shall calculate the coefficient of increase of the construction material price or apply the price index publicized by the Ministry of Construction or the General Statistics Office.
4. Other expenses
...
...
...
C = NC x percentage of other direct expense x KNCC
NC is the labor cost constituting a direct expense of a construction and installation volume with adjusted material price.
KNCNC is the general expense calculated based on the labor cost, for the construction and installation volume for which the general expense is calculated based on the labor cost.
The proportions of general expense and pre-calculated taxable income are those set in the contract, bidding package or cost estimate.
Value-added tax shall be calculated according to state regulations.
;Thông tư 09/2008/TT-BXD điều chỉnh giá và hợp đồng xây dựng do biến động giá nguyên liệu, nhiên liệu và vật liệu xây dựng do Bộ Xây dựng ban hành
Số hiệu: | 09/2008/TT-BXD |
---|---|
Loại văn bản: | Thông tư |
Nơi ban hành: | Bộ Xây dựng |
Người ký: | Đinh Tiến Dũng |
Ngày ban hành: | 17/04/2008 |
Ngày hiệu lực: | Đã biết |
Tình trạng: | Đã biết |
Văn bản đang xem
Thông tư 09/2008/TT-BXD điều chỉnh giá và hợp đồng xây dựng do biến động giá nguyên liệu, nhiên liệu và vật liệu xây dựng do Bộ Xây dựng ban hành
Chưa có Video