THỦ
TƯỚNG CHÍNH PHỦ |
CỘNG
HOÀ XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAM |
Số: 17/2006/QĐ-TTG |
Hà Nội, ngày 20 tháng 01 năm 2006 |
THỦ TƯỚNG CHÍNH PHỦ
Căn cứ Luật Tổ chức Chính phủ ngày 25 tháng
12 năm 2001;
Căn cứ Pháp lệnh Giống cây trồng, Pháp lệnh Giống vật nuôi được Ủy ban Thường vụ
Quốc hội thông qua ngày 24 tháng 3 năm 2004;
Theo đề nghị của Bộ trưởng Bộ Nông nghiệp và Phát triển nông thôn,
QUYẾT ĐỊNH:
1. Nâng tỷ lệ sử dụng giống tiến bộ kỹ thuật trong sản xuất lên trên 70% đối với cây trồng, vật nuôi, cây lâm nghiệp để phục vụ xuất khẩu, thay thế nhập khẩu nông sản, góp phần nâng cao khả năng cạnh tranh, hiệu quả sản xuất nông nghiệp và nâng cao thu nhập của nông dân.
2. Nâng cao năng lực chọn tạo giống, áp dụng công nghệ sản xuất giống để tạo ra nhiều giống mới có đặc tính tốt, năng suất và chất lượng cao; chọn tạo được giống lai trong nước để thay thế giống nhập khẩu; phục tráng giống đặc sản địa phương gắn với việc xây dựng thương hiệu và chỉ dẫn địa lý.
3. Khuyến khích tổ chức, cá nhân thuộc mọi thành phần kinh tế đầu tư vào nghiên cứu, chọn tạo, sản xuất giống nhằm hoàn thiện hệ thống sản xuất và cung ứng giống phù hợp với kinh tế thị trường; hình thành ngành công nghiệp sản xuất giống theo hướng hiện đại hóa.
II. NỘI DUNG VÀ CÁC DỰ ÁN CỦA CHƯƠNG TRÌNH
1. Nội dung chương trình giống cây trồng, giống vật nuôi và giống cây lâm nghiệp thời kỳ 2006 - 2010, tập trung một số nội dung sau :
a) Đầu tư nâng cao tiềm lực khoa học công nghệ về giống bao gồm: bảo tồn và khai thác quỹ gen, nghiên cứu chọn tạo giống, trong đó đẩy mạnh việc ứng dụng công nghệ sinh học; xây dựng quy trình nhân, chế biến và bảo quản giống; nâng cao chất lượng giống chọn tạo;
b) Hoàn thiện nâng cấp các cở sở giống ở trung ương, địa phương theo hướng hiện đại hóa để phục vụ cho mục tiêu xuất khẩu nông sản, thay thế nhập khẩu và nâng cao khả năng cạnh tranh nông sản trên thị trường;
c) Đầu tư sản xuất, chế biến giống theo phương thức công nghiệp cho một số cây trồng chính, vật nuôi chủ yếu;
d) Đầu tư xây dựng cơ sở hạ tầng đồng bộ (giao thông, thuỷ lợi, cơ sở bảo quản, chế biến) cho một số vùng sản xuất giống trọng điểm;
đ) Sản xuất giống gốc, giống siêu nguyên chủng, giống nguyên chủng, cây đầu dòng, giống cụ kỵ, giống ông bà, đàn hạt nhân, vườn giống, rừng giống;
e) Nhập nội nguồn gen và những giống mới cần thiết để tiếp thu nhanh những thành tựu khoa học và công nghệ của thế giới;
g) Đầu tư nâng cao năng lực quản lý chất lượng giống, hoàn thiện khung pháp lý về giống phù hợp với yêu cầu hội nhập quốc tế.
2. Các dự án của chương trình.
a) Các dự án giống thuộc Bộ Nông nghiệp và Phát triển nông thôn hoặc các Bộ, ngành có liên quan đầu tư nghiên cứu, sản xuất giống cây nông nghiệp, giống cây lâm nghiệp chính, giống vật nuôi chủ yếu trong phạm vi cả nước hoặc vùng;
b) Các dự án giống thuộc các địa phương đầu tư nghiên cứu, sản xuất giống cây nông nghiệp, giống vật nuôi, giống cây lâm nghiệp có lợi thế so sánh của địa phương.
III. GIẢI PHÁP VÀ CÁC CHÍNH SÁCH
1. Về đầu tư.
a) Ngân sách nhà nước (bao gồm cả vốn sự nghiệp) đầu tư cho :
- Nghiên cứu khoa học về giống, ưu tiên đầu tư cho nghiên cứu về chọn tạo, nhân và chế biến giống;
- Giữ nguồn gen: đầu tư quy hoạch, xây dựng cơ sở vật chất, thu thập và nuôi, giữ ban đầu các nguồn gen động, thực vật; bảo tồn giống cây đầu dòng, vườn giống cây lâm nghiệp, rừng giống;
- Nhập nội nguồn gen, giống mới có nămg suất, chất lượng mà trong nước chưa có hoặc còn thiếu;
- Các đơn vị sự nghiệp của nhà nước nhập công nghệ mới, tiên tiến về sản xuất giống; mua bản quyền tác giả và thuê chuyên gia nước ngoài;
- Hoàn thiện công nghệ và xây dựng một số mô hình trình diễn về công nghệ sản xuất giống;
- Đầu tư cơ sở hạ tầng của các đơn vị sự nghiệp;
- Tăng cường quản lý chất lượng về giống.
b) Ngân sách nhà nước (bao gồm cả vốn sự nghiệp) hỗ trợ :
- Xây dựng cơ sở hạ tầng các vùng sản xuất giống tập trung áp dụng công nghệ cao phát triển giống, mức tối đa không quá 50%;
- Sản xuất giống gốc trong trường hợp cần thiết;
- Một phần hoặc 100% lãi suất vay vốn ngân hàng cho đầu tư máy móc, thiết bị cơ giới hoá và công nghiệp hoá sản xuất, chế biến giống.
2. Về tín dụng.
a) Các tổ chức, cá nhân đầu tư sản xuất giống gốc: giống siêu nguyên chủng, giống nguyên chủng, giống bố mẹ (đối với các giống lai), cây đầu dòng, giống cụ kỵ, giống ông bà, đàn hạt nhân, đàn nhân giống, vườn giống cây lâm nghiệp, rừng giống, giống mới sử dụng công nghệ cao được vay vốn tín dụng đầu tư phát triển của Nhà nước theo quy định hiện hành;
b) Quỹ Hỗ trợ phát triển khoa học và công nghệ Quốc gia và của địa phương dành kinh phí cho các dự án thử nghiệm về sản xuất, chế biến giống. ưu tiên cho áp dụng tiến bộ khoa học, công nghệ về giống thuộc các thành phần kinh tế;
c) Các Ngân hàng thương mại quốc doanh tạo điều kiện thuận lợi cho các tổ chức, cá nhân vay vốn đầu tư sản xuất, chế biến giống.
3. Về đất đai.
a) Tổ chức, cá nhân sử dụng đất để nghiên cứu, thí nghiệm, thực nghiệm về giống cây nông nghiệp, giống vật nuôi và giống cây lâm nghiệp được giao đất không thu tiền sử dụng đất theo quy định của pháp luật về đất đai;
b) Tổ chức cá nhân được giao đất có thu tiền sử dụng đất hoặc thuê đất để sản xuất giống cây nông nghiệp, giống vật nuôi và giống cây lâm nghiệp được ưu đãi với mức cao nhất về thu tiền sử dụng đất hoặc tiền thuê đất.
4. Về thuế.
Các tổ chức và cá nhân đầu tư sản xuất giống cây nông nghiệp, giống vật nuôi, giống cây lâm nghiệp được hưởng những ưu đãi với mức cao nhất về các loại thuế.
1. Ngân sách nhà nước bao gồm trung ương và địa phương đầu tư có mục tiêu cho chương trình giống thời kỳ 2006 - 2010, được cân đối trong dự toán ngân sách hàng năm (gồm vốn xây dựng cơ bản, kinh phí sự nghiệp).
a) Ngân sách trung ương đầu tư cho các dự án giống của Bộ Nông nghiệp và Phát triển nông thôn hoặc Bộ, ngành có liên quan;
b) Ngân sách địa phương đầu tư các dự án thuộc địa phương.
2. Các tổ chức, cá nhân đầu tư phát triển giống cây trồng, giống vật nuôi, giống cây lâm nghiệp phải có dự án và được cấp có thẩm quyền phê duyệt theo các quy định hiện hành về quản lý đầu tư và xây dựng và quản lý vốn sự nghiệp kinh tế được ngân sách nhà nước đầu tư hoặc hỗ trợ đầu tư theo quy định của Quyết định này.
1. Bộ Nông nghiệp và Phát triển nông thôn chịu trách nhiệm chỉ đạo Chương trình giống trong phạm vi cả nước; phê duyệt các dự án giống, các đề tài nghiên cứu khoa học về giống thuộc phạm vi của Bộ hoặc của các đơn vị thuộc Bộ, ngành có liên quan (theo cơ chế đấu thầu, đặt hàng); quy hoạch các vùng nhân giống trọng điểm.
2. Ủy ban nhân dân các tỉnh, thành phố trực thuộc Trung ương chịu trách nhiệm chỉ đạo chương trình giống trên phạm vi địa phương; phê duyệt các dự án giống của địa phương.
3. Bộ Tài chính, Bộ Kế hoạch và Đầu tư căn cứ dự án được cấp có thẩm quyền phê duyệt cân đối kinh phí cho các dự án giống thuộc Bộ Nông nghiệp và Phát triển nông thôn hoặc các Bộ, ngành; bổ sung có mục tiêu theo quy định của Luật Ngân sách cho các địa phương thực hiện chương trình giống giai đoạn 2006 - 2010.
Điều 3. Quyết định này có hiệu lực thi hành sau 15 ngày, kể từ ngày đăng Công báo.
|
KT.
THỦ TƯỚNG |
THE PRIME MINISTER OF GOVERNMENT |
SOCIALIST REPUBLIC OF VIET NAM |
No: 17/2006/QD-TTg |
Hanoi, January 20, 2006 |
DECISION
ON CONTINUED IMPLEMENTATION OF THE PRIME MINISTER'S DECISION NO. 225/1999/QD-TTG OF DECEMBER 10, 1999, ON THE PROGRAM ON PLANT VARIETIES, LIVESTOCK BREEDS AND FOREST TREE VARIETIES TILL 2010
THE PRIME MINISTER
Pursuant to the December 25, 2001 Law on Organization of the
Government;
Pursuant to the Ordinance on Plant Varieties and the Ordinance on Livestock
Breeds passed on March 24, 2004, by the National Assembly Standing Committee;
At the proposal of the Minister of Agriculture and Rural Development,
Article 1.- To continue implementing the Prime Minister's Decision No. 225/1999/QD-TTg of December 10, 1999, on the Program on plant varieties, livestock breeds and forest tree varieties, with some adjustments and supplements toward 2010, and the following principal contents:
I. OBJECTIVES:
1. To raise the percentage of plant varieties, livestock breeds and forest tree varieties created by technical advances which are used in production to over 70%, in service of export and substitution for imported farm produce, contributing to raising competitiveness, agricultural production efficiency and increasing incomes of farmers.
...
...
...
3. To encourage organizations and individuals of all economic sectors to invest in research into, selection, creation and production of varieties and breeds in order to perfect the variety and breed production and supply system suitable to the market economy; to form a modernized industry for producing varieties and breeds.
II. CONTENTS AND PROJECTS OF THE PROGRAM
1. The program on plant varieties, livestock breeds and forest tree varieties for the 2006-2010 period shall focus on the following activities:
a/ Investing in developing scientific and technological potentials in varieties and breeds, including: preservation and exploitation of gene sources; research into, selection and creation of varieties and breeds with the accelerated application of biotechnology; formulation of the process of propagating, processing and preserving varieties and breeds; raising of the quality of selected and created varieties and breeds;
b/ Perfecting and upgrading central and local variety-or breed-producing establishments toward modernity in service of achieving the objective of farm produce export, import substitution and raising of farm produce's competitiveness;
c/ Investing in production and processing of a number of main plant varieties and major livestock breeds by industrial methods;
d/ Investing in construction of synchronous infrastructure (communications, irrigation works, preservation and processing establishments) in some key variety and breed production areas;
e/ Producing original varieties and breeds, super-prototypal varieties and breeds and prototypal varieties and breeds, initial plants of strains, great grandparental breeds, grandparental breeds, and building nucleus stocks, variety nurseries and sapling forests;
f/ Importing gene sources and new varieties and breeds necessary for quick absorption of the world's scientific and technological achievements;
...
...
...
2. The program's projects
a/ Variety or breed projects invested by the Agriculture and Rural Development Ministry or concerned ministries and branches on research and production of agricultural plant varieties, main forest tree varieties or major livestock breeds on a national or regional scale;
b/ Variety or breed projects invested by localities on research and production of agricultural plant varieties, livestock breeds and forest tree varieties with local comparative advantages.
III. SOLUTIONS AND POLICIES
1. On investment
a/ The state budget (including non-business capital) shall be invested in:
- Scientific research into varieties and breeds, with priority given to researches into variety or breed selection, creation and processing;
- Preservation of gene sources: Investment in planning and building of material foundations; in collection, initial culture and preservation of plant and animal gene sources; conservation of initial varieties of plant strains, forest tree variety nurseries and sapling forests;
- Import of gene sources and new varieties and breeds of high yield and quality which are not available or insufficient in the country;
...
...
...
- Perfection of technologies and building of a number of demonstration models for variety or breed production technologies;
- Material foundations of non-business units;
- Enhancement of management of variety and breed quality.
b/ The state budget (including non-business capital) shall be allocated in support of:
- Building of infrastructure in concentrated variety or breed production areas where high technologies for variety or breed development are applied, with support capital not exceeding half of total capital;
- Production of original varieties or breeds in case of necessity;
- Payment of part or the whole of interests on bank loans for investment in machinery and equipment for the mechanization and industrialization of variety and breed production and processing.
2. On credit
a/ Organizations and individuals that invest in production of original varieties and breeds: super-prototypal varieties and breeds, prototypal varieties and breeds, parental varieties and breeds (for hybrid varieties and breeds), initial plants of strains, great grandparental breeds, grandparental breeds, nucleus stock, breeding stock, forest tree variety nurseries, sapling forests, new varieties created by high technologies, shall be entitled to borrow the State's development investment credit capital according to current regulations;
...
...
...
c/ State-owned commercial banks shall create favorable conditions for organizations and individuals to borrow capital for investment in variety and breed production and processing.
3. On land
a/ Organizations and individuals that need to use land in researches, experiments or tests of agricultural plant varieties, livestock breeds or forest tree varieties shall be assigned land without collection of land use levy according to the provisions of the land law;
b/ Organizations and individuals that are assigned land with collection of land use levy or leased land for production of agricultural plant varieties, livestock breeds or forest tree varieties shall enjoy the most preferential land use levy and land rent rates.
4. On taxes
Organizations and individuals that invest in the production of agricultural plant varieties, livestock breeds or forest tree varieties shall enjoy the highest tax incentives.
IV. SUPPORT INVESTMENT MECHANISMS:
1. The state budget, comprising central and local budgets, shall make targeted investments in the variety and breed program in the 2006-2010 period, incorporated in annual budget estimates (including capital construction and non-business funds).
a/ The central budget shall make investments in variety and breed projects of the Agriculture and Rural Development Ministry or concerned ministries and branches;
...
...
...
2. Organizations and individuals that invest in development of cultivated plant varieties, livestock breeds or forest tree varieties must formulate projects and have them approved by competent authorities according to current regulations on investment and construction management and management of economic non-business capital invested by the State or invested with the State's supports according to the provisions of this Decision.
Article 2.- Organization of implementation
1. The Agriculture and Rural Development Ministry shall have to direct the implementation of the variety and breed program nationwide; approve variety and breed projects and scientific research subjects on varieties and breeds under its management or the units under relevant ministries and branches (under the bidding or order placement mechanism); and plan key breeding areas.
2. Provincial/municipal People's Committees shall have to direct the implementation of variety and breed programs within their respective localities; and approve variety and breed projects of their localities.
3. The Finance Ministry and the Planning and Investment Ministry shall base themselves on projects approved by competent authorities to allocate funds for variety and breed projects under the Agriculture and Rural Development Ministry and other ministries and branches; make targeted budget allocations for localities implementing the variety and breed program in the 2006-2010 period according to the provisions of the Budget Law.
Article 3.- This Decision takes effect 15 days after its publication in "CONG BAO."
Article 4.- Ministers, heads of ministerial-level agencies, heads of Government-attached agencies and presidents of provincial/municipal People's Committees shall have to implement this Decision.
;Quyết định 17/2006/QĐ-TTg về chương trình giống cây trồng, giống vật nuôi và giống cây lâm nghiệp đến năm 2010 do Thủ tướng Chính phủ ban hành
Số hiệu: | 17/2006/QĐ-TTg |
---|---|
Loại văn bản: | Quyết định |
Nơi ban hành: | Thủ tướng Chính phủ |
Người ký: | Nguyễn Tấn Dũng |
Ngày ban hành: | 20/01/2006 |
Ngày hiệu lực: | Đã biết |
Tình trạng: | Đã biết |
Văn bản đang xem
Quyết định 17/2006/QĐ-TTg về chương trình giống cây trồng, giống vật nuôi và giống cây lâm nghiệp đến năm 2010 do Thủ tướng Chính phủ ban hành
Chưa có Video