Bộ lọc tìm kiếm

Tải văn bản

Lưu trữ Góp ý

  • Thuộc tính
  • Nội dung
  • Tiếng anh
  • Lược đồ

BỘ GIÁO DỤC VÀ ĐÀO TẠO
-------

CỘNG HÒA XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAM
Độc lập - Tự do - Hạnh phúc
---------------

Số: 2805/QĐ-BGDĐT

Hà Nội, ngày 15 tháng 8 năm 2016

 

QUYẾT ĐỊNH

BAN HÀNH KẾ HOẠCH THỰC HIỆN ĐỀ ÁN “TĂNG CƯỜNG CHUẨN BỊ TIẾNG VIỆT CHO TRẺ MẦM NON VÀ HỌC SINH TIỂU HỌC VÙNG DÂN TỘC THIỂU SỐ GIAI ĐOẠN 2016-2020, ĐỊNH HƯỚNG ĐẾN 2025”

BỘ TRƯỞNG BỘ GIÁO DỤC VÀ ĐÀO TẠO

Căn cứ Nghị định số 32/2008/NĐ-CP ngày 19 tháng 3 năm 2008 của Chính phủ quy định chức năng, nhiệm vụ, quyền hạn và cơ cấu tổ chức của Bộ Giáo dục và Đào tạo;

Căn cứ Quyết định số 1008/QĐ-TTg ngày 02 tháng 6 năm 2016 của Thủ tướng Chính phủ phê duyệt Đề án Tăng cường tiếng Việt cho trẻ mầm non và học sinh tiểu học vùng dân tộc thiểu số giai đoạn 2016-2020, định hướng đến 2025”;

Xét đề nghị của Vụ trưởng Vụ Giáo dục Mầm non, Vụ trưởng Vụ Giáo dục Tiểu học,

QUYẾT ĐỊNH:

Điều 1. Ban hành kèm theo Quyết định này Kế hoạch thực hiện Đề án “Tăng cường chuẩn bị tiếng Việt cho trẻ mầm non và học sinh tiểu học vùng dân tộc thiểu số giai đoạn 2016-2020, định hướng đến 2025”.

Điều 2. Quyết định này có hiệu lực thi hành kể từ ngày ký.

Điều 3. Chánh Văn phòng, Vụ trưởng Vụ Giáo dục Mầm non, Giáo dục Tiểu học, Thủ trưởng các đơn vị có liên quan chịu trách nhiệm thi hành Quyết định này./.

 

 

Nơi nhận: 
- Như Điều 3;
- Văn phòng Chính phủ (để b/c);
- BT. Phùng Xuân Nhạ (để b/c);
- UBND các tỉnh, TP trực thuộc
 trung ương (để t/h);
- Sở giáo dục và đào tạo các tỉnh, TP
trực thuộc trung ương (để t/h);
- Website: Bộ GD&ĐT;
- Lưu: VT, GDMN, GDTH.

KT. BỘ TRƯỞNG
THỨ TRƯỞNG




Nguyễn Thị Nghĩa

 

KẾ HOẠCH

TRIỂN KHAI THỰC HIỆN QUYẾT ĐỊNH SỐ 1008/QĐ-TTG NGÀY 02/6/2016 CỦA THỦ TƯỚNG CHÍNH PHỦ PHÊ DUYỆT ĐỀ ÁN “TĂNG CƯỜNG TIẾNG VIỆT CHO TRẺ MẦM NON VÀ HỌC SINH TIỂU HỌC VÙNG DÂN TỘC THIỂU SỐ”
(Ban hành kèm theo Quyết định số 2805/QĐ-BGDĐT ngày 15 tháng 8 năm 2016 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo)

I. Mục đích yêu cầu

1. Tổ chức thực hiện có chất lượng, hiệu quả Đề án theo đúng mục tiêu, nhiệm vụ của Đề án nhằm nâng cao chất lượng tăng cường chuẩn bị tiếng Việt cho trẻ em mầm non, học sinh tiểu học người dân tộc thiểu số; góp phần nâng cao chất lượng giáo dục, tăng cường khả năng sẵn sàng cho trẻ mầm non người dân tộc thiểu số đến trường tiểu học; nâng cao chất lượng giáo dục phổ thông vùng dân tộc thiểu số.

2. Việc thực hiện triển khai Đề án đảm bảo hiệu quả, thiết thực, huy động các nguồn lực cùng tham gia.

II. Lộ trình thực hiện: Theo phụ lục đính kèm.

III. Tổ chức thực hiện

1. Bộ Giáo dục và Đào tạo: Đơn vị chủ trì trong quá trình chỉ đạo thực hiện Đề án.

- Xây dựng kế hoạch thực hiện Đề án; ban hành công văn hướng dẫn địa phương thực hiện;

- Phối hợp với các bộ, ngành liên quan triển khai Đề án theo Kế hoạch, huy động, thực hiện xã hội hóa;

- Chịu trách nhiệm đôn đốc, kiểm tra, giám sát địa phương thực hiện Đề án đảm bảo thiết thực, hiệu quả, đúng tiến độ.

2. Ủy ban nhân dân các tỉnh, thành phố trực thuộc Trung ương có trẻ em người dân tộc thiểu số

- Chỉ đạo sở giáo dục và đào tạo tổ chức xây dựng và triển khai kế hoạch thực hiện Đề án tại địa phương,

- Bố trí kinh phí, trực tiếp triển khai và bảo đảm hiệu quả của Đề án tại địa phương;

- Ban hành các cơ chế chính sách cần thiết của địa phương, đẩy mạnh xã hội hóa huy động nguồn vốn hợp pháp khác để từng bước hoàn thiện cơ sở vật chất trường, lớp, trang thiết bị đồ dùng đồ chơi, học liệu trong các cơ sở giáo dục mầm non, tiểu học, đặc biệt tại các nhóm, lớp, các điểm lẻ để nâng cao chất lượng giáo dục địa phương;

- Hỗ trợ giáo viên dạy trẻ em người dân tộc thiểu số học tiếng dân tộc tại địa phương nơi giáo viên công tác; chỉ đạo bồi dưỡng tập huấn nâng cao năng lực tăng cường tiếng Việt cho đội ngũ cán bộ quản lý, giáo viên mầm non dạy trẻ em người dân tộc thiểu số;

- Chỉ đạo việc đầu tư cơ sở vật chất, thiết bị dạy học phù hợp với tình hình thực tế của các trường mầm non, tiểu học có trẻ em người dân tộc thiểu số.

3. Sở giáo dục và đào tạo các tỉnh, thành phố có trẻ em người dân tộc thiểu số

- Tham mưu với UBND xây dựng Kế hoạch triển khai thực hiện, phối hợp chặt chẽ với các sở, ban, ngành đoàn thể và triển khai thực hiện các nội dung của Đề án hiệu quả, thiết thực, đúng lộ trình. Chỉ đạo các phòng giáo dục đào tạo xây dựng kế hoạch, triển khai thực hiện tốt các nội dung của Đề án.

- Hàng năm báo cáo về Bộ Giáo dục và Đào tạo cùng kỳ báo cáo tổng kết năm học.

IV. Kinh phí

Kinh phí để thực hiện Đề án do ngân sách nhà nước cấp từ nguồn chi thường xuyên cho giáo dục và các nguồn kinh phí huy động, tài trợ hợp pháp khác từ cộng đồng, doanh nghiệp, tài trợ của nước ngoài và các tổ chức quốc tế.

Căn cứ Kế hoạch, các tỉnh, thành phố xây dựng kế hoạch chi tiết triển khai và chỉ đạo, tổ chức thực hiện, kiểm tra, giám sát, đánh giá việc thực hiện Quyết định số 1008/QĐ-TTg ngày 02/6/2016 của Thủ tướng Chính phủ đúng lộ trình.

Trong quá trình triển khai thực hiện Đề án, có khó khăn, vướng mắc, các địa phương báo cáo về Bộ Giáo dục và Đào tạo (qua Vụ Giáo dục Mầm non) để được hướng dẫn, giải quyết./.

 

PHỤ LỤC

LỘ TRÌNH TRIỂN KHAI THỰC HIỆN ĐỀ ÁN “TĂNG CƯỜNG TIẾNG VIỆT CHO TRẺ MẦM NON VÀ HỌC SINH TIỂU HỌC VÙNG DÂN TỘC THIỂU SỐ GIAI ĐOẠN 2016-2020, ĐỊNH HƯỚNG ĐẾN 2025”(QĐ 1008/QĐ-TTG NGÀY 02/6/2016 CỦA THỦ TƯỚNG CHÍNH PHỦ)
(Ban hành kèm theo Quyết định số 2805/QĐ-GDĐT ngày 15 tháng 8 năm 2016 của Bộ Giáo dục và Đào tạo)

TT

Nhiệm vụ

Sản phẩm hoàn thành

Đơn vị chủ trì

Đơn vị phối hợp

Thời gian hoàn thành

Ghi chú

1

- Tổ chức hội nghị triển khai, sơ kết, tổng kết, báo cáo Thủ tướng Chính phủ;

Các Hội nghị;

 

 

HN triển khai: 2016

 

- Kiểm tra, đánh giá, tổng hợp kết quả triển khai thực hiện Đề án hàng năm, từng giai đoạn và kết thúc Đề án;

Báo cáo kiểm tra, đánh giá kết quả triển khai đề án;

Bộ Giáo dục và Đào tạo

UBND các địa phương có trẻ DTTS;

Các đơn vị có liên quan

HN sơ kết lần 1: 2018; lần 2: 2020; HN tổng kết: 2025

2016-2025

 

2

- Xây dựng Kế hoạch, tổ chức triển khai thực hiện Đề án

Kế hoạch chi tiết của UBND các địa phương có trẻ DTTS, (danh sách theo phụ lục của Đề án)

UBND các địa phương có trẻ DTTS

Bộ Giáo dục và Đào tạo

Các bộ, ngành có liên quan

Bộ Giáo dục và Đào tạo

- Ban hành KH: 2016;

- Tổ chức thực hiện: 2016-2025.

 

3

- Tuyên truyền, phổ biến về mục đích, ý nghĩa và sự cần thiết của Đề án

Các bài viết/phóng sự chuyên đề

(Báo hình, báo giấy, báo điện tử, ...)

UBND các địa phương có trẻ DTTS

Đài truyền hình trung ương, địa phương

Các tổ chức, cá nhân liên quan

2016-2025

 

4

- Ban hành các cơ chế chính sách của địa phương,

Nghị quyết, Đề án, chương trình của các địa phương.

UBND các địa phương có trẻ DTTS

Các đơn vị có liên quan

2016-2018

 

5

- Rà soát đầu tư xây dựng, mua sắm, từng bước hoàn thiện cơ sở vật chất trường, lớp, trong các cơ sở giáo dục mầm non, tiểu học, đặc biệt tại các nhóm, lớp, các điểm lẻ để nâng cao chất lượng giáo dục địa phương;

- Báo cáo tình hình rà soát, thực hiện;

UBND các địa phương có trẻ DTTS

Các bộ, ngành có liên quan

Các tổ chức chính trị - xã hội, đoàn thể, các đơn vị, doanh nghiệp, tổ chức, cá nhân trong, ngoài nước

Giai đoạn 1: 2016-2020

 

- Kế hoạch thực  hiện chi tiết cho các trường, điểm trường.

Giai đoạn 2: 2020-2025

6

- Bổ sung, thay thế, cung cấp thiết bị dạy học, đồ dùng đồ chơi, học liệu phù hợp cho tất cả các nhóm, lớp, điểm trường mầm non, tiểu học ở các xã khó khăn, đặc biệt khó khăn có trẻ em người dân tộc thiểu số, phục vụ việc tăng cường tiếng Việt

Thiết bị dạy học tại các trường, điểm trường được bổ sung, tăng cường

Các cơ sở giáo dục mầm non, tiểu học có trẻ em người DTTS

UBND các tỉnh có trẻ em người DTTS

Các tổ chức chính trị - xã hội, đoàn thể, các đơn vị, doanh nghiệp, tổ chức, cá nhân trong, ngoài nước

2016-2020: phần lớn cơ sở được cung cấp

2020-2025 : hầu hết các cơ sở được cung cấp

 

7

- Thiết kế và triển khai các chương trình trên các phương tiện thông tin đại chúng nhằm hỗ trợ cho cha, mẹ trẻ và cộng đồng trong việc tăng cường tiếng Việt cho trẻ em.

Chương trình phát thanh tăng cường Tiếng Việt trên đài phát thanh địa phương;

Bài viết trên một số báo, tạp chí chuyên ngành

Các địa phương

Có trẻ DTTS

Bộ Giáo dục và Đào tạo

Đài truyền hình, truyền thanh, báo, tạp chí trung ương, địa phương

Các tổ chức, cá nhân liên quan

2016-2025

 

8

- Biên soạn tài liệu, bồi dưỡng, tập huấn về tiếng Việt cho cha, mẹ trẻ em là người dân tộc thiểu số, cộng đồng vùng đồng bào dân tộc thiểu số để xây dựng môi trường tiếng Việt tại gia đình và cộng đồng.

- Tăng cường bồi dưỡng tiếng Việt cho cha mẹ trẻ em là người dân tộc thiểu số.

- Tài liệu hướng dẫn tăng cường Tiếng Việt dành cho cha mẹ trẻ, cộng đồng được thẩm định ;

-Tập huấn Tài liệu

- Tổ chức bồi dưỡng Tiếng việt cho cha mẹ trẻ là người DTTS

Bộ Giáo dục và Đào tạo biên soạn tài liệu nguồn và tập huấn cốt cán; các địa phương có trẻ DTTS tập huấn đại trà đội ngũ GV, CBQL; biên soạn tài liệu phù hợp với địa phương, vùng miền trên cơ sở tài liệu hướng dẫn của Bộ

Các tổ chức chính trị - xã hội, đoàn thể, các đơn vị, doanh nghiệp, tổ chức, cá nhân trong, ngoài nước

Lực lượng vũ trang, Hội phụ nữ, Đoàn thanh niên

2016-2017

2016-2020

 

9

- Biên soạn tài liệu nguồn, tập huấn, bồi dưỡng nâng cao năng lực cho cán bộ quản lý, giáo viên dạy trẻ em người dân tộc thiểu số, cộng tác viên hỗ trợ ngôn ngữ .

- Tài liệu dành cho CBQL, GV; TL dành cho cộng tác viên được thẩm định;

- Các lớp tập huấn.

Bộ Giáo dục và Đào tạo;

Các sở giáo dục đào tạo có trẻ em người DTTS.

Các tổ chức chính trị - xã hội, đoàn thể, các đơn vị, doanh nghiệp, tổ chức, cá nhân trong, ngoài nước

Bộ GD ĐT: Biên soạn tài liệu, tập huấn: 2016-2018

Các địa phương: bồi dưỡng hàng năm theo giai đoạn triển khai Đề án

 

10

- Biên soạn tài liệu, học liệu, tranh ảnh, băng đĩa về tăng cường tiếng Việt phù hợp, thân thiện với trẻ em người dân tộc thiểu số cho các cơ sở giáo dục mầm non, tiểu học vùng dân tộc thiểu số.

- Bộ Tài liệu tăng cường tiếng Việt dành cho trẻ phù hợp với trẻ, vùng miền được thẩm định.

Bộ Giáo dục và Đào tạo và các địa phương có trẻ DTTS

Các tổ chức chính trị - xã hội, đoàn thể, các đơn vị, doanh nghiệp, tổ chức, cá nhân trong, ngoài nước

2017

 

- Hướng dẫn GV khai thác sử dụng tài liệu đã biên soạn

- Các lớp bồi dưỡng, tập huấn

2016-2018

 

12

Hướng dẫn xây dựng môi trường tiếng Việt trong các cơ sở giáo dục mầm non, tiểu học có trẻ em người dân tộc thiểu số

Ban hành công văn hướng xây dựng môi trường tiếng Việt trong các cơ sở giáo dục có trẻ em người dân tộc thiểu số.

Bộ Giáo dục và Đào tạo

- Các địa phương có trẻ DTTS;

- Các tổ chức chính trị - xã hội, đoàn thể, các đơn vị, doanh nghiệp, tổ chức, cá nhân trong, ngoài nước.

2016-2017

 

Hướng dẫn, kiểm tra, giám sát thực hiện

Các đoàn hướng dẫn, kiểm tra, giám sát

2016-2025

 

13

Hướng dẫn Xây dựng mô hình tăng cường tiếng Việt

Ban hành công văn hướng dẫn xây dựng mô hình tăng cường tiếng Việt.

- Bộ Giáo dục và Đào tạo

- Các tổ chức chính trị - xã hội, đoàn thể, các đơn vị, doanh nghiệp, tổ chức, cá nhân trong, ngoài nước.

2016-2017

 

Hướng dẫn thực hiện xây dựng mô hình tăng cường tiếng Việt

Các lớp tập huấn, thực hành trực tiếp tại 09 tỉnh đại diện cho 3 vùng DTTS: Tây Bắc, Tây Nguyên, Tây Nam bộ

- Bộ Giáo dục và Đào tạo

- UBND, Sở GD&ĐT các địa phương.

- 2016-2018

Triển khai mô hình thí điểm: 2017-2018

 

- Nhân rộng mô hình thí điểm

 

Các sở giáo dục đào tạo có trẻ em người DTTS.

Các cơ sở giáo dục mầm non, trường tiểu học có trẻ em người DTTS

- Các tổ chức chính trị - xã hội, đoàn thể, các đơn vị, doanh nghiệp, tổ chức, cá nhân trong, ngoài nước.

Nhân rộng mô hình: 2018-2025

 

- Hỗ trợ kỹ thuật cho các vùng khó khăn, đặc biệt khó khăn

Đoàn chuyên gia hỗ trợ, giám sát

- Bộ Giáo dục và Đào tạo

Những địa phương gặp khó khăn, các đơn vị có liên quan

2017-2025

 

14

- Xây dựng bản đồ ngôn ngữ ở các tỉnh có nhiều dân tộc thiểu số.

- Xây dựng phần mềm dạy học tiếng Việt.

- Hướng dẫn sử dụng

- Bản đồ ngôn ngữ các DTTS.

- Phần mềm hỗ trợ dạy học tiếng Việt

- Các lớp tập huấn

Bộ Giáo dục và Đào tạo;

Sở giáo dục Đào tạo có trẻ em người dân tộc thiểu số

Ủy ban Dân tộc

UBDN các tỉnh, thành phố, Các cơ sở giáo dục mầm non, trường tiểu học có trẻ em người DTTS.

Các tổ chức chính trị - xã hội, đoàn thể, các đơn vị, doanh nghiệp, tổ chức, cá nhân trong, ngoài nước

2017-2019

 

 

 

 

2020-2025

 

15

Bồi dưỡng tiếng dân tộc thiểu số cho giáo viên dạy trẻ em người dân tộc thiểu số.

Các lớp bồi dưỡng

Các địa phương có trẻ DTTS; Các cơ sở giáo dục mầm non, trường tiểu học có trẻ em người DTTS

UBND các tỉnh, thành phố có trẻ em người DTTS

Các tổ chức chính trị - xã hội, đoàn thể, các đơn vị, doanh nghiệp, tổ chức, cá nhân trong, ngoài nước

2016-2025

 

16

 Đưa nội dung giáo dục tăng cường tiếng Việt cho trẻ em người dân tộc thiểu số vào chương trình đào tạo giáo viên mầm non, tiểu học trong các trường đại học, cao đẳng sư phạm.

Giáo trình Đào tạo sinh viên Khoa giáo dục mầm non

Các trường đại học, cao đẳng SP có đào tạo GVMN

Bộ Giáo dục và Đào tạo

2016-2018

 

17

 Nghiên cứu xây dựng và thực hiện một số chính sách đặc thù đối với giáo viên tăng cường tiếng Việt cho trẻ em người dân tộc thiểu số.

Nghị định của Chính phủ

Bộ Giáo dục và Đào tạo

Các bộ, ngành có liên quan

2016

 

18

 Huy động cán bộ, chiến sỹ bộ đội biên phòng tham gia dạy tiếng Việt cho cha mẹ trẻ em là người dân tộc thiểu số; các cán bộ hưu trí, các hội viên, đoàn viên của các tổ chức đoàn thể, chính trị, xã hội tham gia hỗ trợ tăng cường tiếng Việt cho cha, mẹ và trẻ em người dân tộc thiểu số.

Các văn bản phối hợp liên ngành;

Các hoạt động/lớp dạy tiếng Việt

Bộ Giáo dục và Đào tạo

Các địa phương có trẻ DTTS

Các tổ chức chính trị - xã hội, đoàn thể, các đơn vị, doanh nghiệp, tổ chức, cá nhân đặc biệt là lực lượng vũ trang; Đoàn Thanh niên Cộng sản Hồ Chí Minh, Hội Khuyến học Việt Nam, Hội Liên hiệp Phụ nữ Việt Nam

2016-2025

 

19

Huy động các doanh nghiệp, các tổ chức, cá nhân trong và ngoài nước đóng góp kinh phí, sách vở, tài liệu, học liệu, đồ dùng đồ chơi; kỹ thuật, chuyên gia... hỗ trợ việc tăng cường tiếng Việt cho trẻ em người dân tộc thiểu số.

Kinh phí, sách vở, tài liệu, học liệu, đồ dùng đồ chơi hỗ trợ việc tăng cường tiếng Việt cho trẻ em người DTTS

Bộ Giáo dục và Đào tạo,

Các địa phương

có trẻ DTTS

Các tổ chức chính trị - xã hội, đoàn thể, các đơn vị, doanh nghiệp, tổ chức, cá nhân trong và ngoài nước.

2016-2025

 

 

MINISTRY OF EDUCATION AND TRAINING
-------

SOCIALIST REPUBLIC OF VIETNAM
Independence - Freedom - Happiness
---------------

No.2805/QD-BGDDT

Hanoi, August 15, 2016

 

DECISION

PROMULGATING PLANS FOR IMPLEMENTATION OF THE SCHEME FOR ENHANCEMENT OF VIETNAMESE LANGUAGE EDUCATION FOR PRESCHOOL AND PRIMARY SCHOOL STUDENTS IN ETHNIC MINORITY AREAS DURING 2016-2020, WITH VISIONS TOWARDS 2025

MINISTER OF EDUCATION AND TRAINING

Pursuant to Decree No.32/2008/ND-CP dated March 19, 2008 of the Government on functions, duties, rights and organizational structure of the Ministry of Education and Training;  

Pursuant to Decision No.1008/QD-TTg dated June 0, 2016 of the Prime Minister approving the Scheme for enhancement of Vietnamese language education for preschool and primary school students in ethnic minority areas during 2016-202, with visions towards 2025;

At the request of Directors General of Department of Preschool Education and Department of Primary Education,

HEREBY DECIDES:

Article 1. This Decision is promulgated together with the plan for implementation of the Scheme for enhancement of Vietnamese language education for preschool and primary school students in ethnic minority during 2016-2020, with visions towards 2025 (hereinafter referred to as “the Scheme”).

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



Article 3. Chief Office, Directors General of Department of Preschool Education and Department of Primary Education and Directors of relevant agencies shall take responsibility to implement this Decision./.

 

 

 

PP. MINISTER
DEPUTY MINISTER




Nguyen Thi Nghia

 

PLAN

FOR IMPLEMENTING DECISION NO.1008/QD-TTG DATED JUNE 02, 2016 OF THE PRIME MINISTER APPROVING THE SCHEME FOR ENHANCEMENT OF VIETNAMESE LANGUAGE EDUCATION FOR PRESCHOOL AND PRIMARY SCHOOL STUDENTS IN ETHNIC MINORITY AREAS
(Issued together with Decision No.2805/QD-BGDDT dated August 15, 2016 of the Minister of Education and Training)

I. Objectives and requirements

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



2. Implement the Scheme by resources mobilized in an efficient and practical manner.

II. Roadmap: According to the Appendix issued thereto

III. Implementation

1. Ministry of Education and Training: the presiding authority during the course of implementation of the Scheme

- Prepare plans for implementation of the Scheme and issue documents giving instructions to local government authorities;  

- Cooperate with relevant ministries in launching the Scheme according to the plan and promote private sector involvement;

- Take responsibility to urge, check and supervise local implementation to make sure the Scheme is carried out on schedule in a practical and efficient manner.

2. People’s Committees of provinces and centrally-affiliated cities having ethnic minority children

- Instruct Departments of Education and Training in preparing and implementing the plan for implementation of the Scheme in provinces

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



- Introduce necessary local policies, promote private sector involvement and call for other legal funding sources in order to gradually complete material facilities such as schools, classrooms, teaching equipments, toys and learning material in preschools and primary schools, especially in separate classes and teaching groups for enhancing the quality of local education;

- Assist teachers of ethnic minority students in learning ethnic minority language in the area where they come for teaching; provide guidelines for provision of advanced training/training in Vietnamese language education for teachers and education managers in ethnic minority preschools;  

- Provide guidelines for investment in material facilities and teaching instruments depending on real conditions of preschools and primary schools having ethnic minority children.

3. Departments of Education and Training of provinces and cities having ethnic minority children

- Ask for advice from People's Committees about preparation of the plan for implementation of the Scheme and closely cooperate with other departments in performing tasks included in the Scheme on schedule in an efficient and practical manner. Instruct divisions of education and training to prepare plans and well perform tasks included in the Scheme.

- Send annual reports to the Ministry of Education and Training on the date of school year report

IV. Funding

Funding for implementation of the Scheme shall be provided by the State from sources of regular funding for education, other legal funding sources and contributions from the community, enterprise and aids from foreign countries and international organizations.

According to the plan, government authorities of provinces and cities shall prepare details plans for implementation of the Scheme and provide guidelines for, check, supervise and assess implementation of Decision No.1008/QD-Tag dated June 02, 2016 of the Prime Minister on schedule.

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



 

APPENDIX

ROADMAP TO IMPLEMENT THE SCHEME FOR ENHANCEMENT OF VIETNAMESE LANGUAGE EDUCATION FOR PRESCHOOL AND PRIMARY SCHOOL STUDENTS IN ETHNIC MINORITY AREAS DURING 2016-2020, WITH VISIONS TOWARDS 2025 (DECISION NO.(QD 1008/QD-TTG DATED JUNE 02, 2016 OF THE PRIME MINISTER)
(Issued together with Decision No.2805/QD-GDDT dated August 15, 2016 of the Ministry of Education and Training)

No.

Duties

Result

Presiding authority

Cooperating authority

Duration

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



1

- Organize meetings on initiation of the Scheme, preliminary meeting and general meeting and send reports to the Prime Minister

Meetings;

 

 

Initiation meeting: 2016

 

- Carry out inspection, assessment and consolidation of results of implementation of the Scheme after each year and each stage and at the end of the Scheme

Reports on inspection and assessment of implementation results

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



People’s Committees of administrative divisions having ethnic minority children

Relevant agencies

First preliminary meeting: 2018; Second preliminary meeting: 2020; General meeting: 2025 

2016-2025

 

2

- Prepare plans for implementation of the Scheme 

Detailed plans of People’s Committees of administrative divisions having ethnic minority children (the lists is provided in the appendix of the Scheme)

People’s Committees of administrative divisions having ethnic minority children

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



Relevant ministries

Ministry of Education and Training

- Planning: 2016

- Implementation: 2016-2025

 

3

- Disseminate the purpose, meaning and necessity of the Scheme

Specialized articles and reportages

(Pictorial magazines, printed newspapers, e-newspapers)

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



Central and local television stations

Relevant organizations and individuals

2016-2025

 

4

- Issuse local policies  

Local resolutions, Schemes and programs

People’s Committees of administrative divisions having ethnic minority children

Relevant agencies

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



 

5

- Review the investment in facility construction and purchase in order to gradually complete material facilities in preschools and primary schools, especially in separate classes and teaching groups with the aim of enhancing quality of local education

- Review reports;

People’s Committees of administrative divisions having ethnic minority children

Relevant ministries

Socio-political organizations, domestic and foreign enterprises, organizations and individuals

Stage 1: 2016-2020

 

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



Stage 2: 2020-2025

6

- Replace and provide teaching equipment, toys and learning material suitable for all preschool and primary teaching groups, classes and campuses in communes in disadvantaged and extremely disadvantaged communes having ethnic minority children in order to serve enhancement of Vietnamese language education

Additional teaching equipment in schools, campuses

Preschools and primary schools having ethnic minority children

People’s Committees of places having ethnic minority children  

Socio-political organizations, domestic and foreign enterprises, organizations and individuals

2016-2020: additional equipment successfully provided for the majority of preschools and primary schools

2020-2025: most of preschools and primary schools fully equipped.

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



7

- Develop and run programs on mass media with the aim of assisting ethnic minority children's parents and the community in enhancement of Vietnamese language education

Broadcast on enhancement of Vietnamese language education

Articles in a number of specialist newspapers and magazines

People’s Committees of administrative divisions having ethnic minority children

Ministry of Education and Training

Central and local television stations and press agencies

Relevant organizations and individuals

2016-2025

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



8

- Compile documents on Vietnamese language teaching intended for ethnic minority children's parents and ethnic minority community for the purpose of creating a Vietnamese-speaking environment in ethnic minority families and community

- Enhance Vietnamese teaching provided for ethnic minority parents

- Verified guiding Vietnamese language teaching given to ethnic minority children’s parents and the community

-Trial use of documents

- Vietnamese teaching course provided for ethnic minority parents

Ministry of Education and Training shall compile source documents; local government authorities of areas having ethnic minority children shall provide general training for teachers and education managers; compile teaching material suitable for each area based upon the ministerial course document

Socio-political organizations, domestic and foreign enterprises, organizations and individuals  

Armed forces, Women’s Union, Youth Union

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



2016-2020

 

9

- Write source documents, provide training for improvement of capacity for teachers and education managers of ethnic minority students and language assistant collaborators

- Documents intended for education managers and teachers; verified documents intended for collaborators;

- Training courses

Ministry of Education and Training

Training institutions having ethnic minority children

Socio-political organizations, domestic and foreign enterprises, organizations and individuals

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



Local government authorities shall provide annual advanced training according to each specific stage of the Scheme

 

10

- Write documents, learning material, prepare pictures and videos about enhancement of Vietnamese language education appropriate to ethnic minority students in preschools and primary schools

- Set of documents on enhancement of Vietnamese language education appropriate to children in each specific areas that has been verified

Ministry of Education and Training and local government authorities of areas having ethnic minority children

Socio-political organizations, domestic and foreign enterprises, organizations and individuals

2017

 

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



- Advanced training/training courses

2016-2018

 

12

Provide guidelines for creating a Vietnamese-speaking environment in preschools and primary schools having ethnic minority children.

Documents on instructions for creating a Vietnamese-speaking environment in training institutions having ethnic minority children

Ministry of Education and Training

- Local areas having ethnic minority children

- Socio-political organizations, domestic and foreign enterprises, organizations and individuals

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



 

Provide instructions, carry out implementation and supervise the implementation

Guiding delegations, inspectorates and supervision delegations

2016-2025

 

13

Provide guidelines for designing a model of enhancement of Vietnamese language education  

Issuance of guiding documents for creating a model of enhancement of Vietnamese language education

- Ministry of Education and Training

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



2016-2017

 

Provide guidelines for using the model for enhancement of Vietnamese language education

Training and practice courses run in 9 provinces representative of 3 ethnic minority regions which are the northwest, central highlands and southwest of Vietnam

- Ministry of Education and Training

- Local People's Committees and Departments of Education and Training

- 2016-2018

Pilot model: 2017-2018

 

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



 

Training institutions having ethnic minority children

Preschools and primary schools having ethnic minority children

- Socio-political organizations, domestic and foreign enterprises, organizations and individuals

Official application of pilot model: 2018-2025

 

- Give technical assistance in disadvantaged and extremely disadvantaged areas

Assisting and supervising experts

- Ministry of Education and Training

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



2017-2025

 

14

- Draw maps of languages in provinces having lots of ethnic minority groups

- Develop a software for Vietnamese teaching

- Provide instructions on how to use the software

- Maps of languages of ethnic minority groups

- A Vietnamese teaching software

- Training courses

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



Departments of Education and Training of provinces and cities having ethnic minority groups  

Committee of Ethnic Affairs

People’s Committees of provinces and cities, training institutions having ethnic minority children

Socio-political organizations, domestic and foreign enterprises, organizations and individuals

2017-2019

 

 

 

 

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



 

15

Teach the ethnic minority language to teachers of ethnic minority children

Training courses

Areas having ethnic minority children and preschools and primary schools having such children

People’s Committees of places having ethnic minority children

Socio-political organizations, domestic and foreign enterprises, organizations and individuals

2016-2025

 

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



 Include training in teaching of Vietnamese language for ethnic minority students in the training program for preschool and primary school teachers in pedagogy colleges or universities

Training curriculum for students in the faculty of preschool education

Pedagogy colleges or universities providing training for preschool teachers

Ministry of Education and Training

2016-2018

 

17

 Conduct a study on formulation and implementation of certain special policies intended for teachers who teach Vietnamese to ethnic minority students

Government’s Decrees

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



Relevant ministries

2016

 

18

 Encourage officials and border guards to participate in Vietnamese teaching provided for ethnic minority parents and encourage retired officials and members of unions, political and social organizations to assist in enhancement of Vietnamese language education for ethnic minority students and their parents

Inter-sector cooperating documents;

Vietnamese teaching courses

Ministry of Education and Training

Areas having ethnic minority children

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



2016-2025

 

19

Encourage domestic and foreign enterprises, organizations and individuals to provide funding, books, learning material, teaching equipment and toys , technologies and experts to assist in enhancement of Vietnamese language education for ethnic minority students  

Funding, books, notebooks, learning material, teaching equipment and toys used for enhancement of Vietnamese language education for ethnic minority students

Ministry of Education and Training

Areas having ethnic minority children

Socio-political organizations, domestic and foreign enterprises, organizations and individuals  

2016-2025

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



 

;

Quyết định 2805/QĐ-BGDĐT năm 2016 Kế hoạch thực hiện Đề án “Tăng cường chuẩn bị tiếng Việt cho trẻ mầm non và học sinh tiểu học vùng dân tộc thiểu số giai đoạn 2016-2020, định hướng đến 2025” do Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo ban hành

Số hiệu: 2805/QĐ-BGDĐT
Loại văn bản: Quyết định
Nơi ban hành: Bộ Giáo dục và Đào tạo
Người ký: Nguyễn Thị Nghĩa
Ngày ban hành: 15/08/2016
Ngày hiệu lực: Đã biết
Tình trạng: Đã biết
Văn bản được hướng dẫn - [0]
Văn bản được hợp nhất - [0]
Văn bản bị sửa đổi bổ sung - [0]
Văn bản bị đính chính - [0]
Văn bản bị thay thế - [0]
Văn bản được dẫn chiếu - [0]
Văn bản được căn cứ - [2]
Văn bản liên quan ngôn ngữ - [1]

Văn bản đang xem

Quyết định 2805/QĐ-BGDĐT năm 2016 Kế hoạch thực hiện Đề án “Tăng cường chuẩn bị tiếng Việt cho trẻ mầm non và học sinh tiểu học vùng dân tộc thiểu số giai đoạn 2016-2020, định hướng đến 2025” do Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo ban hành

Văn bản liên quan cùng nội dung - [6]
Văn bản hướng dẫn - [0]
Văn bản hợp nhất - [0]
Văn bản sửa đổi bổ sung - [0]
Văn bản đính chính - [0]
Văn bản thay thế - [0]
Hãy đăng nhập hoặc đăng ký Tài khoản để biết được tình trạng hiệu lực, tình trạng đã bị sửa đổi, bổ sung, thay thế, đính chính hay đã được hướng dẫn chưa của văn bản và thêm nhiều tiện ích khác
Loading…