THỦ
TƯỚNG CHÍNH PHỦ |
CỘNG
HÒA XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAM |
Số: 20/CT-TTg |
Hà Nội, ngày 29 tháng 7 năm 2019 |
VỀ LẬP KẾ HOẠCH ĐẦU TƯ CÔNG TRUNG HẠN GIAI ĐOẠN 2021 - 2025
Căn cứ Luật Đầu tư công, Luật Ngân sách Nhà nước; Thủ tướng Chính phủ yêu cầu các bộ, cơ quan ngang bộ, cơ quan trực thuộc Chính phủ, các cơ quan khác ở Trung ương, Ủy ban nhân dân các tỉnh, thành phố trực thuộc Trung ương (sau đây gọi tắt là các bộ, ngành, địa phương) triển khai lập kế hoạch đầu tư công trung hạn giai đoạn 2021 - 2025 theo quy định dưới đây:
I. ĐÁNH GIÁ TÌNH HÌNH THỰC HIỆN KẾ HOẠCH ĐẦU TƯ CÔNG TRUNG HẠN GIAI ĐOẠN 2016 - 2020
Căn cứ các Nghị quyết của Trung ương, mục tiêu, định hướng phát triển trong Chiến lược phát triển kinh tế - xã hội 10 năm 2011 - 2020; Nghị quyết số 07-NQ/TW ngày 18 tháng 11 năm 2016 của Bộ Chính trị về cơ cấu lại ngân sách nhà nước, quản lý nợ công bảo đảm nền tài chính quốc gia an toàn, bền vững (Nghị quyết số 07-NQ/TW); các Nghị quyết của Quốc hội: số 142/2016/QH13 về kế hoạch phát triển kinh tế - xã hội 5 năm 2016 - 2020 (Nghị quyết số 142/2016/QH13), số 25/2016/QH14 về kế hoạch tài chính 05 nầm quốc gia giai đoạn 2016 - 2020 (Nghị quyết số 25/2016/QH14), số 26/2016/QH14 về kế hoạch đầu tư công trung hạn giai đoạn 2016 - 2020 (Nghị quyết số 26/2016/QH14), số 71/2018/QH14 về điều chỉnh kế hoạch đầu tư công trung hạn giai đoạn 2016 - 2020; Quyết định số 63/QĐ-TTg ngày 12 tháng 01 năm 2018 về phê duyệt Đề án Cơ cấu lại đầu tư công giai đoạn 2017 - 2020 và định hướng đến năm 2025 (Quyết định số 63/QĐ-TTg); các Nghị quyết của Chính phủ; Nghị quyết của Hội đồng nhân dân các cấp về kế hoạch phát triển kinh tế - xã hội, kế hoạch tài chính 05 năm địa phương giai đoạn 2016 - 2020, kế hoạch đầu tư công trung hạn giai đoạn 2016 - 2020, quy hoạch phát triển kinh tế - xã hội vùng, lãnh thổ, quy hoạch phát triển ngành, trên cơ sở tình hình và kết quả thực hiện kế hoạch đầu tư công các năm 2016 - 2018, ước thực hiện năm 2019 và dự kiến kế hoạch năm 2020, các bộ, ngành và địa phương đánh giá tình hình thực hiện kế hoạch đầu tư công trung hạn giai đoạn 2016 - 2020 của bộ, ngành và địa phương quản lý phân theo từng nguồn vốn cụ thể; bao gồm: kế hoạch đầu tư nguồn ngân sách nhà nước (vốn ngân sách trung ương (bao gồm vốn trái phiếu Chính phủ) và vốn cân đối ngân sách địa phương); vốn từ nguồn thu để lại cho đầu tư nhưng chưa đưa vào cân đối ngân sách nhà nước; vốn tín dụng đầu tư phát triển của Nhà nước; vốn trái phiếu chính quyền địa phương, vốn vay khác của ngân sách địa phương; vốn hỗ trợ phát triển chính thức (ODA) và vốn vay ưu đãi của các nhà tài trợ nước ngoài. Trong báo cáo đánh giá tình hình thực hiện kế hoạch đầu tư công cần tập trung phân tích các nội dung sau:
1. Tình hình triển khai thực hiện kế hoạch theo ngành, lĩnh vực, chương trình, dự án theo từng nguồn vốn so với kế hoạch được duyệt, bao gồm: tình hình phân bổ và điều chỉnh kế hoạch đầu tư vốn hằng năm cho các dự án đã được Thủ tướng Chính phủ giao kế hoạch đầu tư công trung hạn giai đoạn 2016 - 2020, kế hoạch vốn kéo dài năm trước chuyển sang (nếu có), điều chỉnh kế hoạch đầu tư công trung hạn giai đoạn 2016 - 2020 (nếu có), kết quả giải ngân, trong đó chia ra: vốn thuộc kế hoạch năm, vốn năm trước được kéo dài sang năm sau; số lượng dự án điều chỉnh tổng mức đầu tư so với quyết định đầu tư ban đầu; số lượng dự án thực hiện chậm tiến độ so với quyết định đầu tư và kế hoạch đầu tư đã được phê duyệt; tình hình lập, thẩm định, phê duyệt quyết định chủ trương đầu tư, quyết định đầu tư các dự án đầu tư công và điều chỉnh dự án đầu tư công (nếu có) theo quy định của Luật Đầu tư công và các văn bản chỉ đạo điều hành của Chính phủ, Thủ tướng Chính phủ. Tình hình thực hiện các dự án đầu tư từ nguồn tiền bán tài sản trên đất và chuyển nhượng quyền sử dụng đất. Các Bộ: Y tế, Quốc phòng và Ủy ban nhân dân thành phố Hồ Chí Minh báo cáo tình hình thực hiện đầu tư, xây dựng 05 bệnh viện tuyến trung ương và tuyến cuối từ nguồn ứng vốn Quỹ Hỗ trợ sắp xếp và Phát triển doanh nghiệp (chi tiết tổng số vốn được ứng từ Quỹ, số vốn đã giải ngân, số vốn đã xuất Quỹ nhưng chưa giải ngân, số vốn chưa xuất Quỹ), số vốn bố trí từ dự toán chi đầu tư phát triển của ngân sách trung ương các năm 2017 - 2019 (bao gồm số vốn đã hoàn ứng) và việc triển khai thực hiện.
Đối với vốn đầu tư trong cân đối ngân sách địa phương, các địa phương báo cáo rõ số vốn cân đối ngân sách địa phương được giao hằng năm so với số vốn trung hạn giai đoạn 2016 - 2020 đã được Thủ tướng Chính phủ giao, tình hình triển khai kế hoạch đầu tư công vốn cân đối ngân sách địa phương, nguồn ngân sách địa phương theo quy định tại Nghị quyết số 71/2018/QH14, bội chi ngân sách địa phương từng năm và bình quân 05 năm 2016 - 2020; tình hình đầu tư tự nguồn bội chi này; việc sử dụng tăng thu ngân sách địa phương hằng năm cho đầu tư.
2. Số dự án có nợ đọng xây dựng cơ bản (XDCB) đã bố trí vốn trong kế hoạch đầu tư công trung hạn giai đoạn 2016 - 2020, tình hình bố trí vốn các năm 2016 - 2019 để thanh toán nợ đọng XDCB, số vốn còn lại phải bố trí để thanh toán nợ đọng XDCB trong năm 2020.
3. Số vốn ứng trước đã bố trí thu hồi trong kế hoạch đầu tư công trung hạn giai đoạn 2016 - 2020, tình hình bố trí vốn các năm 2016 - 2019 để thu hồi vốn ứng trước, dự kiến bố trí số vốn còn lại để thu hồi trong kế hoạch năm 2020. Số vốn ứng trước đến hết kế hoạch năm 2015 đã tổng hợp trong kế hoạch đầu tư công trung hạn giai đoạn 2016 - 2020 nhưng chưa bố trí đủ nguồn kế hoạch hằng năm để thu hồi và số vốn ứng trước phát sinh đến nay chưa được tổng hợp trong kế hoạch đầu tư công trung hạn (nếu có), đề xuất biện pháp xử lý.
4. Số dự án hoàn thành, bàn giao đưa vào sử dụng trong giai đoạn 2016 - 2020, số dự án khởi công mới trong giai đoạn 2016 - 2020 nhưng chưa được bố trí vốn hằng năm, số dự án chuyển tiếp sang giai đoạn 2021 - 2025, chi tiết dự án nhóm A, nhóm B, nhóm C.
5. Việc quản lý, điều hành và chấp hành quy định pháp luật về đầu tư công giai đoạn 2016 - 2020.
6. Các kết quả đầu tư công đã đạt được, như: năng lực tăng thêm, nâng cao chất lượng dịch vụ công,... và những tác động tới việc thực hiện các mục tiêu kế hoạch phát triển kinh tế - xã hội 5 năm 2016 - 2020 của cả nước và của bộ, ngành, địa phương; việc quản lý và sử dụng các dự án đầu tư giai đoạn 2016 - 2020 đã hoàn thành và bàn giao đưa vào sử dụng.
7. Các khó khăn, vướng mắc và các tồn tại, hạn chế trong triển khai thực hiện; các nguyên nhân khách quan và chủ quan, bài học kinh nghiệm; trách nhiệm của các cấp, các ngành, các tổ chức, cá nhân.
8. Các giải pháp, kiến nghị về cơ chế chính sách cần triển khai trong 02 năm còn lại của kế hoạch đầu tư công trung hạn giai đoạn 2016 - 2020.
9. Các cơ quan được giao là chủ chương trình, các bộ, ngành và địa phương thực hiện chương trình mục tiêu quốc gia, chương trình mục tiêu tổ chức đánh giá tình hình thực hiện chương trình theo các nội dung dưới đây:
a) Tình hình triển khai thực hiện các chương trình mục tiêu quốc gia, chương trình mục tiêu giai đoạn 2016 - 2020.
b) Tình hình phân bổ và giao vốn thực hiện các chương trình mục tiêu quốc gia, chương trình mục tiêu giai đoạn 2016 - 2020, tình hình lồng ghép giữa các chương trình, tình hình huy động nguồn lực và lồng ghép các nguồn vốn thực hiện chương trình các năm 2016 - 2019 và dự kiến năm 2020, tình hình giải ngân vốn của Chương trình.
c) Việc quản lý, điều hành và chấp hành các quy định trong quản lý chương trình mục tiêu quốc gia, chương trình mục tiêu giai đoạn 2016 - 2020.
d) Các kết quả đạt được, trong đó làm rõ kết quả đạt được các mục tiêu đã được phê duyệt tại các Quyết định đầu tư chương trình mục tiêu, chương trình mục tiêu quốc gia; các khó khăn, vướng mắc và các tồn tại, hạn chế trong việc triển khai thực hiện, làm rõ các nguyên nhân khách quan, chủ quan, bài học kinh nghiệm và trách nhiệm của các cấp, các ngành.
đ) Các giải pháp, chính sách cần triển khai đến hết kế hoạch giai đoạn 2016 - 2020 nhằm thực hiện có hiệu quả các mục tiêu của chương trình đề ra.
II. LẬP KẾ HOẠCH ĐẦU TƯ CÔNG TRUNG HẠN GIAI ĐOẠN 2021 - 2025
Việc lập kế hoạch đầu tư công trung hạn giai đoạn 2021 - 2025 thực hiện theo các quy định của Luật Đầu tư công, Luật Ngân sách nhà nước, bám sát dự kiến trình Đại hội Đảng các cấp về các mục tiêu, định hướng, nhiệm vụ phát triển kinh tế - xã hội 10 năm 2021 - 2030, kế hoạch phát triển kinh tế - xã hội 05 năm 2021 - 2025 (trong đó có các mục tiêu, định hướng, nhiệm vụ chủ yếu về tài chính, ngân sách, đầu tư); Nghị quyết số 07-NQ/TW của Bộ Chính trị; Quyết định số 63/QĐ-TTg của Thủ tướng Chính phủ; tình hình, kết quả thực hiện kế hoạch đầu tư công giai đoạn 2016 - 2020.
1. Mục tiêu và định hướng đầu tư công giai đoạn 2021 - 2025
Mục tiêu đầu tư công giai đoạn 2021 - 2025: Thu hút tối đa và sử dụng có hiệu quả các nguồn vốn đầu tư phát triển nền kinh tế, đầu tư hệ thống kết cấu hạ tầng kinh tế, xã hội thiết yếu, phục vụ cho việc thực hiện các mục tiêu, chỉ tiêu của Chiến lược phát triển kinh tế - xã hội 10 năm 2021 - 2030 và kế hoạch phát triển kinh tế - xã hội 05 năm 2021 - 2025. Trong đó vốn đầu tư công tập trung bố trí vốn để hoàn thành và đẩy nhanh tiến độ thực hiện chương trình mục tiêu quốc gia, dự án quan trọng quốc gia, các dự án trọng điểm có ý nghĩa lớn đối với phát triển kinh tế - xã hội của cả nước, có tính kết nối và lan tỏa vùng, miền. Tiếp tục ưu tiên các nguồn vốn đầu tư từ ngân sách nhà nước cho các vùng miền núi, vùng đồng bào dân tộc thiểu số, các vùng thường xuyên bị thiên tai, bão lũ và các vùng khó khăn khác. Không bố trí vốn đầu tư phát triển nguồn ngân sách nhà nước vào các lĩnh vực, dự án mà các thành phần kinh tế khác có thể đầu tư. Quán triệt nguyên tắc ưu tiên bố trí, sử dụng vốn ngân sách nhà nước như là vốn mồi để khai thác tối đa các nguồn vốn của các thành phần kinh tế khác. Tạo đột phá thu hút nguồn vốn khu vực tư nhân trong và ngoài nước theo phương thức đối tác công - tư để tập trung đầu tư phát triển hệ thống cơ sở hạ tầng kinh tế - xã hội quan trọng, đặc biệt đối với các dự án có sức lan tỏa rộng và tác động lớn tới phát triển kinh tế; các dự án hạ tầng xã hội phục vụ cộng đồng dân sinh thuộc ngành y tế, giáo dục...
2. Nguyên tắc lập kế hoạch đầu tư công trung hạn giai đoạn 2021 - 2025
a) Việc lập kế hoạch đầu tư công trung hạn nhằm thực hiện các mục tiêu, định hướng phát triển tại Chiến lược phát triển kinh tế - xã hội 10 năm 2021 - 2030, Kế hoạch phát triển kinh tế - xã hội 5 năm 2021 - 2025 của quốc gia, của các ngành, lĩnh vực, địa phương và các quy hoạch phát triển kinh tế - xã hội và các quy hoạch, ngành, lĩnh vực được phê duyệt.
b) Phù hợp với kế hoạch tài chính 05 năm quốc gia giai đoạn 2021 - 2025, khả năng cân đối nguồn vốn đầu tư công và thu hút các nguồn vốn đầu tư của các thành phần kinh tế khác; bảo đảm các cân đối vĩ mô, ưu tiên an toàn nợ công.
c) Việc phân bổ vốn đầu tư công phải tuân thủ nguyên tắc, tiêu chí, định mức phân bổ vốn đầu tư công giai đoạn 2021 - 2025 do cấp có thẩm quyền quyết định.
d) Trên cơ sở đánh giá tình hình thực hiện các nhiệm vụ phát triển kinh tế - xã hội, kế hoạch đầu tư công trung hạn giai đoạn 2016 - 2020 của các bộ, ngành và địa phương để xác định nhiệm vụ trọng tâm, quan trọng thực hiện trong giai đoạn 2021 - 2025 phù hợp với các mục tiêu phân bổ nguồn vốn đầu tư công giai đoạn 2021 - 2025; chủ động sắp xếp thứ tự các nhiệm vụ chi ưu tiên, các chương trình, dự án đã được cấp có thẩm quyền phê duyệt theo mức độ cấp thiết, quan trọng và khả năng triển khai thực hiện trong giai đoạn 2021 - 2025; tập trung bố trí vốn đầu tư công để hoàn thành và đẩy nhanh tiến độ thực hiện chương trình, dự án quan trọng quốc gia, chương trình, dự án trọng điểm có ý nghĩa lớn đối với phát triển kinh tế - xã hội của đất nước, của các cấp, các ngành; hoàn trả các khoản vốn ngân sách nhà nước ứng trước kế hoạch; các khoản vốn vay của ngân sách địa phương.
đ) Không bố trí vốn cho chương trình, dự án không thuộc lĩnh vực đầu tư công.
e) Bố trí đủ vốn chuẩn bị đầu tư từ kế hoạch năm 2020 và kế hoạch đầu tư công giai đoạn 2021 - 2025 để tổ chức lập, thẩm định, quyết định chủ trương đầu tư; lập, thẩm định, quyết định đầu tư dự án đầu tư khởi công mới giai đoạn 2021 - 2025, vốn để lập, thẩm định, quyết định hoặc phê duyệt, công bố và điều chỉnh quy hoạch theo quy định của pháp luật về quy hoạch.
g) Bố trí vốn kế hoạch đầu tư công giai đoạn 2021 - 2025 để thanh toán đủ số nợ đọng xây dựng cơ bản phát sinh trước ngày 01 tháng 01 năm 2015.
h) Bảo đảm công khai, minh bạch và công bằng trong lập kế hoạch đầu tư công trung hạn.
i) Bảo đảm quản lý tập trung, thống nhất về mục tiêu, cơ chế, chính sách; thực hiện phân cấp trong quản lý đầu tư theo quy định của pháp luật, tạo quyền chủ động cho các cấp, các ngành và nâng cao hiệu quả đầu tư.
3. Rà soát danh mục dự án đầu tư công giai đoạn 2016 - 2020 chuyển tiếp sang giai đoạn 2021 - 2025
Các bộ, ngành và địa phương tổ chức rà soát các dự án đã được giao kế hoạch đầu tư công trung hạn giai đoạn 2016 - 2020, lập danh mục dự án đang đầu tư theo từng nguồn vốn; chia ra nhóm các dự án: (i) Danh mục dự án dự kiến hoàn thành trong giai đoạn 2016 - 2020 nhưng chưa bố trí đủ vốn; (ii) Danh mục dự án chuyển tiếp, hoàn thành sau năm 2020; (iii) Danh mục dự án đã được giao kế hoạch đầu tư trung hạn giai đoạn 2016 - 2020 nhưng chưa được giao kế hoạch đầu tư công hằng năm; (iv) Danh mục dự án sử dụng vốn nước ngoài đã ký Hiệp định nhưng chưa có trong danh mục kế hoạch đầu tư công trung hạn giai đoạn 2016 - 2020.
4. Rà soát số vốn nợ đọng xây dựng cơ bản và số vốn ứng trước
Các bộ, ngành và địa phương tổng hợp, rà soát số vốn nợ đọng xây dựng cơ bản phát sinh trước ngày 01 tháng 01 năm 2015 nhưng chưa được tổng hợp vào kế hoạch đầu tư công trung hạn giai đoạn 2016 - 2020 (nếu còn), số vốn ứng trước đến hết kế hoạch năm 2015 còn lại phải thu hồi trong giai đoạn 2021 - 2025; số vốn ứng trước phát sinh trong giai đoạn 2016 - 2020 nhưng chưa bố trí kế hoạch vốn để thu hồi (nếu có).
5. Lập danh mục và bố trí vốn kế hoạch đầu tư công giai đoạn 2021 - 2025 cho các dự án đầu tư công
Trên cơ sở các căn cứ và các nguyên tắc, mục tiêu, định hướng đầu tư công giai đoạn 2021 - 2025 quy định tại điểm 1 và 2 của Mục II, các bộ, ngành và các địa phương lựa chọn danh mục và bố trí vốn kế hoạch đầu tư trung hạn của từng nguồn vốn trong từng ngành, lĩnh vực, chương trình theo thứ tự ưu tiên như sau:
a) Dự án đã hoàn thành và bàn giao đưa vào sử dụng nhưng chưa bố trí đủ vốn;
b) Vốn đối ứng cho dự án sử dụng vốn ODA và vốn vay ưu đãi của các nhà tài trợ nước ngoài;
c) Vốn đầu tư của Nhà nước tham gia thực hiện dự án theo phương thức đối tác công tư;
d) Dự án chuyển tiếp thực hiện theo tiến độ được phê duyệt;
đ) Dự án dự kiến hoàn thành trong kỳ kế hoạch;
e) Dự án khởi công mới phải đáp ứng điều kiện sau:
- Chương trình, dự án cần thiết, có đủ điều kiện được bố trí vốn kế hoạch theo quy định.
- Sau khi đã bố trí đủ vốn để thanh toán nợ đọng xây dựng cơ bản theo quy định.
- Bảo đảm bố trí đủ vốn để hoàn thành chương trình, dự án theo tiến độ đầu tư đã được phê duyệt.
III. PHÂN CÔNG VÀ TIẾN ĐỘ XÂY DỰNG KẾ HOẠCH ĐẦU TƯ CÔNG TRUNG HẠN GIAI ĐOẠN 2021 - 2025
1. Bộ Kế hoạch và Đầu tư chủ trì, phối hợp với các cơ quan liên quan:
a) Trước ngày 15 tháng 8 năm 2019, hướng dẫn việc triển khai thực hiện Chỉ thị này, trong đó hướng dẫn cụ thể về tiến độ lập kế hoạch đầu tư công trung hạn.
b) Trước ngày 31 tháng 12 năm 2019, xây dựng các nguyên tắc, tiêu chí, định mức phân bổ vốn đầu tư phát triển nguồn ngân sách nhà nước giai đoạn 2021 - 2025, trình cấp thẩm quyền theo quy định.
c) Trước ngày 31 tháng 7 năm 2020, rà soát và tổng hợp kế hoạch đầu tư công trung hạn của cả nước giai đoạn 2021 - 2025, trình cấp thẩm quyền theo quy định.
d) Trước ngày 31 tháng 12 năm 2019, đánh giá tình hình triển khai kế hoạch đầu tư công trung hạn giai đoạn 2016 - 2020; tổng hợp các khó khăn, vướng mắc, bài học kinh nghiệm và đề xuất giải pháp triển khai có hiệu quả kế hoạch đầu tư công trung hạn giai đoạn 2016 - 2020 trong thời gian còn lại, báo cáo Thủ tướng Chính phủ.
2. Bộ Tài chính:
a) Trước ngày 31 tháng 01 năm 2020, chủ trì, phối hợp với Bộ Kế hoạch và Đầu tư và các cơ quan liên quan báo cáo cấp thẩm quyền dự kiến khả năng cân đối ngân sách nhà nước cho chi đầu tư phát triển trong giai đoạn 2021 - 2025.
b) Phối hợp với Bộ Kế hoạch và Đầu tư:
- Xác định vốn đầu tư nguồn ngân sách nhà nước chi cho đầu tư phát triển của quốc gia theo từng ngành, lĩnh vực trong kế hoạch đầu tư công trung hạn giai đoạn 2021 - 2025.
- Rà soát, tổng hợp kế hoạch đầu tư công trung hạn giai đoạn 2021 - 2025.
3. Các Bộ trưởng, Thủ trưởng cơ quan thuộc Chính phủ và các cơ quan khác ở Trung ương, Chủ tịch Ủy ban nhân dân các tỉnh, thành phố trực thuộc Trung ương căn cứ chức năng, nhiệm vụ và những quy định trong Chỉ thị này, khẩn trương tổ chức triển khai thực hiện theo tiến độ quy định tại Luật Đầu tư công và hướng dẫn của Bộ Kế hoạch và Đầu tư, đảm bảo việc lập kế hoạch đầu tư công trung hạn giai đoạn 2021 - 2025 có chất lượng, tiết kiệm, hiệu quả./
|
THỦ TƯỚNG |
THE PRIME
MINISTER |
SOCIALIST
REPUBLIC OF VIETNAM |
No: 20/CT-TTg |
Hanoi, July 29 2019 |
DIRECTIVE
PLANNING FOR MEDIUM-TERM PUBLIC INVESTMENT FOR THE 2021-2025 PERIOD
Pursuant to Law on Public Investment, Law on State Budget; the Prime Minister requests ministries, ministerial-level agencies, agencies affiliated to the Government, other agencies affiliated to the central government, provincial People's Committees (hereinafter referred to as ministries and local governments) to plan for the medium-term public investment for the 2021-2025 period as follows:
I. ASSESSING THE IMPLEMENTATION OF MEDIUM-TERM PUBLIC INVESTMENT PLAN FOR THE 2016-2020 PERIOD
Pursuant to Resolutions of the Central government, objectives, orientation of development specified in the 10-year socio-economic development strategy for the 2011-2020 period; Resolution No. 07-NQ/TW dated November 18,2016 by the Politburo on the restructuring of the State budget, public debt management to ensure the safety and sustainability of the national finance (Resolution No. 07-NQ/TW); the following Resolutions by the National Assembly: Resolution No. 142/2016/QH13 on 5-year socio-economic development plan for the 2016-2020 period (Resolution No. 142/2016/QH13), No. 25/2016/QH14 on 5-year national financial plan for the 2016-2020 period (Resolution No. 25/2016/QH14), Resolution No. 26/2016/QH14 on medium-term public investment plan for the 2016-2020 period (Resolution No. 26/2016/QH14), Resolution No. 71/2018/QH14 on adjustment of medium-term public investment plan for the 2016-2020 period; Decision No. 63/QD-TTg dated January 01, 2018 approving the Scheme for restructuring public investment for the 2017-2020 period with orientations by 2025 (Decision No. 63/QD-TTg); other Resolutions of the Government or People’s Councils at all levels regarding socio-economic development plans, 5-year local finance plan for the 2016-2020 period, medium-term public investment plan for the 2016-2020 period, planning for socio-economic development in regions and areas, planning for development of industries; based on the facts and actual result of implementing medium-term public investment plans for the 2016-2018 period, expected results thereof in 2019 and plans for 2020, ministries and local governments shall assess the implementation of medium-term public investment for the 2016-2020 period according to each specific source of funding, which includes the planned amount of investment from the State budget (funding from the Central-government budget, including the Government bonds, and funding for balancing local government budget), revenues retained for investment purposes but not yet used for balancing State budget, development investment credit capital of the State; funding from issuance of municipal bonds, other loans of local-government budgets; official development assistance (ODA) funding and concessional loans from foreign sponsors. The following contents shall be fully presented in the report on assessment of implementation of medium-term public investment plan:
1. The implementation of approved plans sorted by
industries, fields, programs, projects and funding sources, including:
allocated funding and adjustment of annual funding plan for executing projects
assigned by the Prime Minister as specified in the medium-term
public investment plan for the 2016-2020 period, funding transferred from last
year (if any); adjustments of medium-term public investment plan from 2016-2020
(if any), disbursement of funding sorted by planned funding in the year and,
funding transferred from last year, the number of projects whose total
investment has been adjusted, the amount of projects behind the approved
schedule; formulation, appraisal and approval of investment policies, decisions
on investment in public investment projects and adjusted plans (if any) in
accordance with Law on public investment and other instructional documents of
the Government, the Prime Minister. The execution of projects funded by
proceeds from selling property associated to land and transfer of land use
rights. Ministry of Health, Ministry of National Defense and Ho Chi Minh City
People’s Committee shall report the progress of investment, construction of 05
central and tertiary referral hospitals funded by the Support Fund for
Enterprise Reorganization and Development (details of total amount to be provided
by the Fund, disbursed amount, approved amount but not yet disbursed, amount
not yet approved), funding from the central-government budget allocated for
development investment in the 2017-2019 period (including reimbursed amounts)
and the implementation of plans.
As for investment capital in the balance of the local government’s budget, local governments shall clearly report the annually allocated funding for balancing local budgets compared to those specified in the medium-term public investment plan in the period of 2016-2020 by the Prime Minister, the implementation of public investment plan which uses the local budget as prescribed in Resolution 71/2018/QH14, the local budget deficit of every year and the average thereof in the period of 2016-2020; the investment progress of projects with budget deficit; the use of the annual increase in local government revenues for investment.
2. The number of projects with outstanding capital construction debts the repayment of which is specified in the medium-term public investment plan in the period of 2016-2020, the funding allocated for covering outstanding capital construction debts in the 2016-2019 period and the amount to be allocated to cover such debts in 2020.
...
...
...
5. The management, administration and compliance with laws on public investment in the 2016-2020 period.
6. Achievements in public investment, such as the enhancement in capability, improvement in public services etc. and impacts on the achievement of national 5-year socio-economic development objectives in the 2016-2020 period of ministries and local governments; the management and use of completed investment projects in the 2016-2020 period.
7. Difficulties, obstacles in the implementation, objective and subjective causes and responsibility of relevant agencies.
8. Solutions, proposals relating to mechanism, policies for the remaining time of the medium-term public investment plan in the 2016-2020 period.
9. Presiding agencies, ministries, branches, local agencies implementing the national target programs, target programs shall evaluate the implementation of such programs as follows:
a) The organization of implementing the national target programs, target programs in the 2016-2020 period.
b) The allocation and transfer of capital for the implementation of the national target programs, target programs of the 2016-2020 period, the conjunction of programs, the mobilization of sources and conjunctions of capital sources for programs in the 2016-2019 period and for 2020, the capital disbursement of the program.
c) The management, administration and compliance with regulations in the management of the national target programs, target programs in the 2016-2020 period.
d) Achievements, especially the achievement of objectives approved in decisions on investment in target programs and the national target programs; difficulties, obstacles that arise during the implementation of such programs, reasons and experiences thereof, and responsibility of relevant agencies.
...
...
...
II. PLANNING FOR MEDIUM- TERM PUBLIC INVESTMENT OF 2021-2025 PERIOD
The medium-term public investment plan for the 2021-2025 period shall be formulated in accordance with Law on Public investment, Law on State budget, closely follow the plan to submit to Party congresses at all levels on objectives, orientation, tasks of the socio-economic development in the 2021-2030 period, the 5-year socio-economic development plan in the 2021-2025 period (including objectives, orientation, main tasks regarding finance, budget, investment); Decree No. 07-NQ/TW by the Politburo; Decision No. 63/QD-TTg by the Prime Minister; and the result of implementing the medium-term public investment plan of the 2016-2020 period.
1. Objectives and orientation of medium-term public investment of the 2021-2025 period
Maximize the attraction and use effectively
investments in economy development, investment in essential socio-economic
facilities serving the implementation of the 10-year Strategy of socio-economic
development of the 2021-2030 period and 5-year socio-economic development plan
for the 2021-2025 period. Focus on the provision of capitals to expedite the
progress and completion of National target programs, important national
projects and key projects of great
significance for the socio-economic development with regional connection and
spreading. Prioritize investments from the State budget in mountainous, border
or island areas, areas with many ethnic minorities, remote and isolated areas,
areas with high frequency of natural disasters and areas with extremely
disadvantaged socio-economic conditions. Such investments from the State budget
shall not be allocated to sectors or projects which other economic sectors may
invest in. The capital from the State budget shall be used as bait capital to
attract the investment of other economic sectors. Create breakthrough
strategies to attract investment from domestic and foreign private sector in
the form of Public-Private-Partnerships for the development of important
socio-economic facilities, especially projects with positive effect on the economy
development, social infrastructure projects serving the community in health,
education etc.
2. Principles of planning for medium-term public investment of the 2021-2025 period
a) The planning for medium-term public investment shall serve the implementation of objectives and orientation specified in the 10-year socio-economic development strategy of the 2021-2030 period, 5-year plan of socio-economic development of Vietnam or of sectors, domains, provinces and other socio-economic development plans, plans of sectors, domains which have been approved by competent authorities.
b) Such planning shall be conformable with 5-year national financial plan of the 2021-2025 period, the ability to balance the public investment budget and attract capital from other economic sectors; ensure macroeconomic balances and the public debt safety.
c) The allocation of public investments shall be conformable with principles, criteria and quotas of allocating the development investment capital from the State budget in the 2021-2025 period approved by competent authorities.
d) Based on the evaluation of implementing tasks of socio-economic development and medium-term public investment plan of the 2016-2020 period, ministries and local governments shall determine the main targets in the 2021-2025 period which shall be in line with the Objectives of allocating the public investment in the 2021-2025 period; arrange the capital allocation order of approved programs, projects according to urgency, importance and implementation capability in the 2021-2025 period; focus on the provision of capitals to expedite the progress and complete National target programs, projects of national key projects which are necessary to boost the socio-economic development of Vietnam, ministries and branches; repay advances from the State budget and loans of local-government budgets.
...
...
...
e) Allocate funds for investment plan in 2020 and for the 2021-2025 period to organize the formulation, appraisal and decision of investment policies; formulation, appraisal and decision of investment policies for newly-started projects in the 2021-2025 period and funds for formulation, appraisal, decision or approval, announcement and arrangement of planning in accordance with law on planning.
g) Allocate sufficient capital of public investment in the 2021-2025 period for repayment of outstanding capital construction debts incurred before January 01, 2015.
h) Ensure the publicity, transparency and fairness in planning for medium-term public investment.
i) Ensure consistent management of objectives, mechanisms and policies; organize the decentralization in investment management in accordance with regulations to increase the autonomy of agencies and improve the effectiveness of investment.
3. Reviewing the list of transferred public investment projects from the 2016-2020 period to the 2021-2025 period
Ministries and local governments shall review projects listed in medium-term public investment plan in the 2016-2020 period, compile the list of in-progress projects sorted by sources of capital and the following groups: (i) Projects expected to be completed in the period of 2016-2020 but not allocated enough capital; (ii) Transferred projects which are completed after 2020; (iii) Projects listed in the medium-term public investment plan in the 2016-2020 period but not listed in the annual public investment plan; (iv) Projects with foreign capital from signed Agreements but not listed on the list of medium-term public investment projects of the 2016-2020 period.
4. Reviewing outstanding capital construction debts and advances
Ministries and local governments shall review the outstanding capital construction debts arising before January 01,2015 which are not aggregated with medium-term public investment plan of the 2016-2020 period, the amount of advanced till the end of 2015 and to be recovered in the 2021-2025 period; the advances in the 2016-2020 period with no recovery plan (if any).
5. Listing and allocating of public investment capital in the 2021-2025 period
...
...
...
a) Projects which have been completed and handed out but have not been sufficiently allocated funds;
b) Reciprocal capitals for projects using ODA capitals and concessional loans from foreign sponsors
c) State capital invested in projects in the form of Public-Private Partnerships (PPP)
d) Transferred projects which can catch up with approved progress;
dd) Projects expected to be completed in assigned period;
e) Newly-started projects shall fully satisfy the following conditions:
- Such projects shall be essential projects and meet the requirements of allocating capital in accordance with regulations.
- Capital for repayment of outstanding capital construction debts has been sufficiently allocated in accordance with regulations.
- The allocation of capital must be ensured to complete the program/project according to approved investment progress.
...
...
...
1. The Ministry of Planning and Investment shall take charge and cooperate with relevant agencies to complete the following tasks:
a) Providing guidelines for the implementation of this Directive before August 15, 2019, including specified guidelines on the progress of planning for medium-term public investment.
b) Formulating documents of principles, criteria and quotas of allocating the development investment capital from the State budget in the 2021-2025 period and submitting such documents to competent authorities in accordance with regulations before December 31, 2019.
c) Reviewing and consolidating medium-term public investment plans of the 2021-2025 period nationwide and submitting such documents to competent authorities in accordance with regulations before July 31, 2020.
d) Evaluating the implementation of the medium-term public investment plan of the 2016-2020 period before December 31, 2019; identifying difficulties and obstacles, proposing solutions for such implementation in the remaining time and reporting the result to the Prime Minister.
2. The Ministry of Finance shall:
b) Take charge and cooperate with the Ministry of Planning and Investment and relevant agencies to submit documents regarding estimated capability of the State budget for expenditures on development investment in the 2021-2025 period to competent authorities in accordance with regulations before January 31, 2020.
b) Cooperate with the Ministry of Planning and Investment to:
- Determine the quota of capital from the State budget for the national development in each sector listed on the medium-term public investment plan of the 2021-2025 period.
...
...
...
3. Based on assigned tasks, functions and provisions prescribed in this Directive, Ministers, Heads of agencies affiliated to the Government and the Central, Presidents of People’s Committees of provinces and central-affiliated cities shall expeditiously organize the implementation in accordance with the progress prescribed in Law on Public investment and guidance of the Minister of Planning and Investment, ensure the quality, economy and effectiveness of the planning for medium-term public investment of the 2021-2025 period.
THE PRIME
MINISTER
Nguyen Xuan Phuc
;
Chỉ thị 20/CT-TTg năm 2019 về lập kế hoạch đầu tư công trung hạn giai đoạn 2021-2025 do Thủ tướng Chính phủ ban hành
Số hiệu: | 20/CT-TTg |
---|---|
Loại văn bản: | Chỉ thị |
Nơi ban hành: | Thủ tướng Chính phủ |
Người ký: | Nguyễn Xuân Phúc |
Ngày ban hành: | 29/07/2019 |
Ngày hiệu lực: | Đã biết |
Tình trạng: | Đã biết |
Văn bản đang xem
Chỉ thị 20/CT-TTg năm 2019 về lập kế hoạch đầu tư công trung hạn giai đoạn 2021-2025 do Thủ tướng Chính phủ ban hành
Chưa có Video