THỦ TƯỚNG CHÍNH
PHỦ |
CỘNG HÒA XÃ HỘI
CHỦ NGHĨA VIỆT NAM |
Số: 06/2013/QĐ-TTg |
Hà Nội, ngày 24 tháng 01 năm 2013 |
QUY ĐỊNH CHỨC NĂNG, NHIỆM VỤ, QUYỀN HẠN VÀ CƠ CẤU TỔ CHỨC CỦA CỔNG THÔNG TIN ĐIỆN TỬ CHÍNH PHỦ
Căn cứ Luật Tổ chức Chính phủ ngày 25 tháng 12 năm 2001;
Căn cứ Nghị định số 08/2012/NĐ-CP ngày 16 tháng 12 năm 2012 của Chính phủ ban hành Quy chế làm việc của Chính phủ;
Căn cứ Nghị định số 74/2012/NĐ-CP ngày 29 tháng 12 năm 2012 của Chính phủ quy định chức năng, nhiệm vụ, quyền hạn và cơ cấu tổ chức của Văn phòng Chính phủ;
Theo đề nghị của Bộ trưởng, Chủ nhiệm Văn phòng Chính phủ,
Thủ tướng Chính phủ han hành Quyết định quy định chức năng, nhiệm vụ, quyền hạn và cơ cấu tổ chức của Cổng Thông tin điện tử Chính phủ.
1. Cổng Thông tin điện tử Chính phủ là cơ quan tích hợp thông tin hành chính điện tử và cơ quan thông tin truyền thông đa phương tiện của Chính phủ, thuộc Văn phòng Chính phủ do Bộ trưởng, Chủ nhiệm Văn phòng Chính phủ (sau đây gọi tắt là Bộ trưởng, Chủ nhiệm) quản lý trực tiếp.
2. Cổng Thông tin điện tử Chính phủ có chức năng tổ chức, quản lý và công bố các thông tin chính thức của Chính phủ, Thủ tướng Chính phủ; đầu mối kết nối mạng thông tin hành chính điện tử của Chính phủ với các Bộ, cơ quan ngang Bộ, cơ quan thuộc Chính phủ, Hội đồng nhân dân, Ủy ban nhân dân tỉnh, thành phố trực thuộc Trung ương (sau đây gọi tắt là các Bộ, ngành, địa phương) và các cơ quan, tổ chức liên quan; tích hợp thông tin các dịch vụ công trực tuyến của Chính phủ.
Cổng Thông tin điện tử Chính phủ có tên giao dịch quốc tế bằng tiếng Anh: Vietnam Government Portal (viết tắt là VGP).
3. Cổng Thông tin điện tử Chính phủ là tổ chức hành chính, có tư cách pháp nhân, có con dấu hình Quốc huy, được mở tài khoản tại Kho bạc Nhà nước; kinh phí hoạt động do ngân sách nhà nước bảo đảm.
Cổng Thông tin điện tử Chính phủ giúp Bộ trưởng, Chủ nhiệm thực hiện các nhiệm vụ, quyền hạn cụ thể sau đây:
1. Chủ trì, phối hợp với các đơn vị và cơ quan, tổ chức liên quan trình Bộ trưởng, Chủ nhiệm phê duyệt theo thẩm quyền hoặc trình Thủ tướng Chính phủ phê duyệt chiến lược, kế hoạch và các dự án, đề án quan trọng của Cổng Thông tin điện tử Chính phủ; phối hợp với các cơ quan, đơn vị liên quan tổ chức thực hiện sau khi được cấp có thẩm quyền phê duyệt.
2. Phối hợp với các cơ quan, tổ chức liên quan thực hiện công tác bảo đảm thông tin phục vụ hoạt động của Chính phủ, Thủ tướng Chính phủ, Văn phòng Chính phủ; đầu mối tổ chức, quản lý, công bố các thông tin chính thống của Chính phủ, Thủ tướng Chính phủ, Văn phòng Chính phủ trên Báo điện tử Chính phủ và Trang tin điện tử Văn phòng Chính phủ.
3. Phối hợp về chuyên môn, nghiệp vụ với các Bộ, ngành, địa phương và cơ quan, tổ chức có liên quan kết nối và đồng bộ hóa cơ sở dữ liệu (không thuộc phạm vi bí mật nhà nước) được tích hợp về Trung tâm dữ liệu điện tử Chính phủ; chuẩn hóa phần mềm sử dụng, khai thác tài nguyên thông tin quốc gia; khai thác, tiếp nhận, tích hợp và cập nhật đầy đủ, kịp thời các loại thông tin (không thuộc phạm vi bí mật nhà nước); bảo đảm sự tương thích, thông suốt trong quá trình chia sẻ, trao đổi thông tin, phù hợp với chương trình cải cách hành chính đáp ứng yêu cầu công tác chỉ đạo, điều hành của Chính phủ, Thủ tướng Chính phủ và lộ trình xây dựng Chính phủ điện tử.
4. Chủ trì, phối hợp các Bộ, ngành, địa phương và cơ quan, tổ chức có liên quan tích hợp thông tin các dịch vụ công trực tuyến của Chính phủ.
5. Phối hợp với các đơn vị thuộc Văn phòng Chính phủ khai thác, tiếp nhận, xử lý, cập nhật đầy đủ, kịp thời các loại thông tin (không thuộc phạm vi bí mật nhà nước) để thực hiện các chức năng, nhiệm vụ, quyền hạn được giao theo quy định của pháp luật.
6. Chủ trì, phối hợp với các đơn vị liên quan tổ chức họp báo, tiếp báo chí, trả lời phỏng vấn báo chí của Thủ tướng, Phó Thủ tướng Chính phủ và lãnh đạo Văn phòng Chính phủ; thực hiện nhiệm vụ điểm báo, tổng hợp thông tin từ báo chí; trình Thủ tướng, Phó Thủ tướng giao các Bộ, ngành, địa phương, cơ quan kiểm tra, báo cáo về vấn đề báo chí nêu; phối hợp các đơn vị liên quan xử lý vấn đề báo nêu theo ý kiến chỉ đạo của Thủ tướng, Phó Thủ tướng Chính phủ.
7. Tổ chức quản lý, vận hành Báo Điện tử Chính phủ, Trang tin điện tử Văn phòng Chính phủ và các Trang tin điện tử thành phần khác theo quy định của pháp luật
8. Tổ chức thực hiện giao lưu, gian ban, đối thoại trực tuyến và các hình thức giao tiếp khác bằng việc ứng dụng công nghệ thông tin truyền thông giữa Chính phủ, Thủ tướng Chính phủ, các Bộ, ngành, địa phương và cơ quan, tổ chức có liên quan với nhân dân.
9. Tiếp nhận phản ánh, kiến nghị của tổ chức, cá nhân trên internet gửi Chính phủ, Thủ tướng Chính phủ và các cơ quan hành chính nhà nước, chuyển đến các cơ quan, tổ chức có thẩm quyền và đề nghị giải quyết, trả lời theo quy định của pháp luật.
10. Thiết kế cấu trúc công nghệ, kỹ thuật, mỹ thuật của Cổng Thông tin điện tử Chính phủ và dung lượng kho tài nguyên thông tin dữ liệu trên Cổng Thông tin điện tử Chính phủ; phát triển đa dạng nội dung, hình thức hoạt động và các ứng dụng, sản phẩm, truyền thông đa phương tiện để nâng cao năng lực thông tin, tuyên truyền đường lối, chính sách của Đảng, pháp luật của Nhà nước; tình hình kinh tế - xã hội, thời sự trong nước và quốc tế; phục vụ có hiệu quả công tác chỉ đạo, điều hành của Chính phủ, Thủ tướng Chính phủ.
11. Chủ trì, phối hợp với các cơ quan, tổ chức có liên quan quản lý, xuất bản, phát hành Công báo in và Công báo điện tử nước Cộng hòa xã hội chủ nghĩa Việt Nam.
12. Quản lý, vận hành hệ thống thư điện tử công vụ của Chính phủ trên internet, Trung tâm dữ liệu điện tử của Chính phủ và hạ tầng công nghệ, thiết bị kỹ thuật chuyên dùng.
13. Quản lý, thực hiện các dự án đầu tư và xây dựng được giao theo quy định của pháp luật; tham gia tư vấn, thiết kế, thẩm định các đề án, dự án liên quan đến lĩnh vực chuyên môn thuộc hệ thống các trang tin điện tử/cổng thông tin điện tử của các Bộ, ngành, địa phương và cơ quan, tổ chức có liên quan khi có yêu cầu; tham gia thẩm định về chuyên môn, nghiệp vụ của các dự án quan trọng khác do Bộ trưởng, Chủ nhiệm giao.
14. Tổ chức bồi dưỡng, hướng dẫn về chuyên môn, nghiệp vụ hành chính điện tử có liên quan đến hoạt động của Cổng Thông tin điện tử Chính phủ theo quy định của pháp luật.
15. Nghiên cứu, ứng dụng tiến bộ khoa học, kỹ thuật nâng cao hiệu quả hoạt động của Cổng Thông tin điện tử Chính phủ.
16. Thực hiện hợp tác quốc tế trong các lĩnh vực hoạt động của Cổng Thông tin điện tử Chính phủ theo quy định của pháp luật.
17. Chủ trì, phối hợp với các đơn vị thuộc Văn phòng Chính phủ và các cơ quan liên quan đảm bảo bí mật, an toàn mạng, an ninh thông tin của Cổng Thông tin điện tử Chính phủ.
18. Thực hiện các hoạt động dịch vụ và gia tăng giá trị theo quy định của pháp luật và hướng dẫn của Bộ Tài chính, bảo đảm không ảnh hưởng đến nhiệm vụ chính trị được giao.
19. Quản lý tổ chức bộ máy, biên chế; thực hiện chế độ tiền lương và các chế độ, chính sách đãi ngộ, khen thưởng, kỷ luật đối với công chức, viên chức, người lao động và cộng tác viên theo quy định của pháp luật.
20. Quản lý, sử dụng tài sản được giao; kinh phí được cấp và các nguồn tài chính khác theo quy định của pháp luật.
21. Thực hiện các nhiệm vụ, quyền hạn khác do Thủ tướng Chính phủ, Bộ trưởng, Chủ nhiệm giao.
Điều 3. Cơ cấu tổ chức và biên chế
1. Cổng Thông tin điện tử Chính phủ có Tổng Giám đốc và các Phó Tổng Giám đốc.
Tổng Giám đốc Cổng Thông tin điện tử Chính phủ (sau đây gọi tắt là Tổng Giám đốc) do Bộ trưởng, Chủ nhiệm bổ nhiệm, miễn nhiệm, cách chức; chịu trách nhiệm trước Bộ trưởng, Chủ nhiệm, Thủ tướng Chính phủ và trước pháp luật về toàn bộ hoạt động của Cổng Thông tin điện tử Chính phủ.
Các Phó Tổng Giám đốc do Bộ trưởng, Chủ nhiệm bổ nhiệm, miễn nhiệm, cách chức theo quy định của pháp luật; chịu trách nhiệm trước Tổng Giám đốc và Bộ trưởng, Chủ nhiệm về lĩnh vực công tác được phân công.
Tổng Giám đốc hoặc một Phó Tổng Giám đốc Cổng Thông tin điện tử Chính phủ được phân công kiêm nhiệm Tổng Biên tập Báo Điện tử Chính phủ.
2. Cơ cấu tổ chức
a) Ban Hành chính điện tử và Công báo;
b) Ban Kế hoạch - Tài chính;
c) Văn phòng;
d) Báo Điện tử Chính phủ (Báo Điện tử Chính phủ có cơ quan thường trú tại các thành phố: Hồ Chí Minh, Đà Nẵng, Cần Thơ);
đ) Trung tâm Công nghệ và truyền thông đa phương tiện;
e) Trung tâm Dữ liệu điện tử.
Tại khoản này, các đơn vị quy định tại Điểm a, b, c là tổ chức hành chính, các đơn vị quy định tại Điểm d, đ, e là đơn vị sự nghiệp.
Báo Điện tử Chính phủ tổ chức và hoạt động theo mô hình cơ quan báo chí, thông tin, truyền thông; chịu sự quản lý nhà nước về thông tin, truyền thông của Bộ Thông tin và Truyền thông theo quy định của pháp luật.
3. Tùy theo yêu cầu phát triển của Cổng Thông tin điện tử Chính phủ, Tổng Giám đốc đề nghị Bộ trưởng, Chủ nhiệm trình Thủ tướng Chính phủ quyết định thành lập mới, sáp nhập, giải thể hoặc đổi tên các đơn vị quy định tại Khoản 2 Điều này.
4. Bộ trưởng, Chủ nhiệm quy định chức năng, nhiệm vụ, quyền hạn và cơ cấu tổ chức của Báo Điện tử Chính phủ. Tổng Giám đốc quy định cụ thể chức năng, nhiệm vụ, quyền hạn của các đơn vị còn lại thuộc Cổng Thông tin điện tử Chính phủ; bổ nhiệm, miễn nhiệm, cách chức lãnh đạo các đơn vị thuộc Cổng Thông tin điện tử Chính phủ theo quy định của pháp luật. Khi cần thiết, Tổng Giám đốc trình Bộ trưởng, Chủ nhiệm quyết định thành lập một số phòng thuộc các đơn vị quy định tại Khoản 2 Điều này.
Quyết định này có hiệu lực thi hành kể từ ngày 15 tháng 3 năm 2013; thay thế Quyết định số 83/2008/QĐ-TTg ngày 25 tháng 6 năm 2008 của Thủ tướng Chính phủ quy định chức năng, nhiệm vụ, quyền hạn và cơ cấu tổ chức, của Cổng Thông tin điện tử Chính phủ.
Các Bộ trưởng, Thủ trưởng cơ quan ngang Bộ, Thủ trưởng cơ quan thuộc Chính phủ, Chủ tịch Hội đồng nhân dân, Chủ tịch Ủy ban nhân dân tỉnh, thành phố trực thuộc Trung ương, Tổng Giám đốc Cổng Thông tin điện tử Chính phủ và các cơ quan, tổ chức có liên quan chịu trách nhiệm thi hành Quyết định này./
Nơi nhận: |
THỦ TƯỚNG |
THE PRIME MINISTER |
SOCIALIST REPUBLIC OF VIETNAM |
No. 06/2013/QD-TTg |
Hanoi, January 24, 2013 |
DECISION
DEFINING THE FUNCTIONS, TASKS, POWERS AND ORGANIZATIONAL STRUCTURE OF VIETNAM GOVERNMENT PORTAL
Pursuant to the Law on Organization of the Government dated December 25, 2001;
Pursuant to the Government’s Decree No. 08/2012/ND-CP dated December 16, 2012, promulgating the Government’s Working Regulation;
Pursuant to the Government’s Decree No. 74/2012/ND-CP dated December 29, 2012, defining the functions, tasks, powers and organizational structure of the Government Office;
At the proposal of the Minister-Chairman of the Government Office,
The Prime Minister promulgates the Decision defining the function, tasks, powers and organizational structure of Vietnam Government Portal.
Article 1. Position and functions
...
...
...
Mọi chi tiết xin liên hệ: ĐT: (028) 3930 3279 DĐ: 0906 22 99 66
2. Vietnam Government Portal has functions to organize, manage and publish official information of the Government and the Prime Minister; acts as the focal point in connecting the Government’s electronic administrative information network with Ministries, Ministerial-level agencies, Government- attached agencies, People’s Councils and People’s Committees of provinces and centrally run cities (below referred to as Ministries, sectors and localities), and relevant agencies and organizations; and integrates information on the Government’s online public services.
Vietnam Government Portal has international name in English: Vietnam Government Portal (abbreviated to as VGP)
3. Vietnam Government Portal is an administrative organization, having the legal entity status, a seal with the national emblem and entitled to open an account at state treasury; its operating funds are assured by the state budget.
Article 2. Tasks and powers
Vietnam Government Portal shall assist the Minister-Chairman in performing the following specific tasks and powers:
1. To assume the prime responsibility for, and coordinate with relevant units, agencies and organizations in, submitting to the Minister- Chairman for approval according to his/ her competence or to the Prime Minister for approval of strategies, important plans and projects, schemes of Vietnam Government Portal; to coordinate with relevant agencies and units in organizing the implementation after they are approved by competent authorities.
2. To coordinate with relevant agencies and organizations in providing information for activities of the Government, the Prime Minister and the Government Office; to act as the focal point in organizing, managing and publishing official information of the Government, the Prime Minister and the Government Office on the Government’s electronic newspaper and the website of the Government Office.
3. To coordinate professions and operations with Ministries, sectors, localities and relevant agencies and organizations in connecting and synchronizing the databases (not classified as state secrets), which are integrated in the Government Electronic Data Center; to standardize used software, exploit the national information resources; to exploit, receive, integrate and fully and promptly update types of information (not classified as state secrets); to ensure compatibility and smoothness in the course of information sharing and exchange in conformity with the administrative reform program, meeting the requirements of the direction and administration of Government and the Prime Minister and the roadmap on formulating an e-government.
4. To assume the prime responsibility for, and coordinate with Ministries, sectors, localities and relevant agencies and organizations in, integrating information on online public services of the Government.
...
...
...
Mọi chi tiết xin liên hệ: ĐT: (028) 3930 3279 DĐ: 0906 22 99 66
6. To assume the prime responsibility for, and coordinate with relevant units in, organizing press conferences, press receptions and press interviews of the Prime Minister, Deputy Prime Ministers and leaders of the Government Office; to perform the tasks of reviewing newspapers and summarizing press information; to propose the Prime Minister and Deputy Prime Ministers to assign Ministries, sectors, localities and agencies to examine and report on issues given out by the press; to coordinate with relevant units in dealing with matters given out by the press as directed by the Prime Minister or Deputy Prime Ministers.
7. To organize the management and operation of the Government’s electronic newspaper, website of the Government Office and other component websites as prescribed by law.
8. To organize online exchanges, briefings and dialogues and other forms of interaction with the application of information and communication technology among the Government, the Prime Minister, Ministries, sectors, localities and agencies or organizations related to people.
9. To receive reports and proposals sent by organizations and individuals via internet to the Government, the Prime Minister and state administrative agencies and send them to competent agencies or organizations, and request the settlement and replies thereof as prescribed by law.
10. To design the technological, technical and artistic structure of Vietnam Government Portal and its information and data storage capacity; to diversify contents and forms of operation and multimedia applications, products and communication in order to raise the capacity of providing information on, disseminating the Party’s lines and policies and the State’s laws and socio-economic situation, the domestic and international news, effectively serving the direction and administration of Government and the Prime Minister.
11. To assume the prime responsibility for, and coordinate with relevant agencies and organizations in managing, publishing and distributing printed and electronic Official Gazette of the Socialist Republic of Vietnam.
12. To manage and operate the public-duty email system of the Government on the internet and the Government Electronic Data Center and technological infrastructure and special-use technical equipment.
13. To manage and implement the assigned projects on investment and construction as prescribed by law; to give advice, design and appraise schemes, projects related to the professional areas of the system of websites/portals of Ministries, sectors, localities and relevant agencies and organizations as requested; to participate in the professional appraisal of other important projects assigned by the Minister-Chairman.
14. To organize training and instruction on electronic administrative operations relating to the operation of Vietnam Government Portal as prescribed by law.
...
...
...
Mọi chi tiết xin liên hệ: ĐT: (028) 3930 3279 DĐ: 0906 22 99 66
16. To implement international cooperation in the fields of operation of Vietnam Government Portal as prescribed by law.
17. To assume the prime responsibility for, and coordinate with units of the Government Office and relevant agencies in ensuring network confidentiality and safety as well as information security of Vietnam Government Portal.
18. To implement activities of providing services and value increase as prescribed by law and guidance of the Ministry of Finance, ensuring to not affect the assigned political tasks.
19. To manage the organizational apparatus and payroll; to implement the wage regime and preferential treatment, commendation and disciplinary regimes and policies to its civil servants, public employees, laborers and collaborators as prescribed by law.
20. To manage and use the assigned assets, allocated funds and other financial sources as prescribed by law.
21. To perform other tasks and powers as assigned by the Prime Minister or the Minister- Chairman.
Article 3. Organizational structure and payroll
1. Vietnam Government Portal has the Director General and Deputy Directors General.
The Director General of Vietnam Government Portal (below referred to as the Director General) is appointed, relieved from duty or dismissed by the Minister-Chairman; is responsible before the Minister-Chairman, the Prime Minister and law for the entire operation of Vietnam Government Portal.
...
...
...
Mọi chi tiết xin liên hệ: ĐT: (028) 3930 3279 DĐ: 0906 22 99 66
The Director General or a Deputy Director General, is assigned to concurrently hold the post of Editor-in-Chief of the Government Electronic Newspaper.
2. Organizational structure
a. The Electronic Administrative and Official Gazette Department;
b. The Planning and Finance Department;
c. The Office;
d. The Government Electronic Newspaper (with its resident agencies in Ho Chi Minh, Da Nang and Can Tho cities);
dd. The Multimedia Technology and Communication Center;
e. The Electronic Data Center.
In this Clause, units specified at Points a, b and c are administrative organizations, and units specified at Points d, dd and e are non-business units.
...
...
...
Mọi chi tiết xin liên hệ: ĐT: (028) 3930 3279 DĐ: 0906 22 99 66
3. Depending on the development requirements of Vietnam Government Portal, the Director General may propose the Minister-Chairman to submit to the Prime Minister for decision on the establishment new units, merger, dissolution or renaming of the units specified in Clause 2 of this Article.
4. The Minister-Chairman shall define the functions, tasks, powers and organizational structure of the Government Electronic Newspaper. The Director General shall define the functions, tasks and powers of the remaining units of Vietnam Government Portal; appoint, relieve from duty or dismiss leaders of units of Vietnam Government Portal as prescribed by law. When necessary, the Director General may propose the Minister-Chairman to decide on the establishment of several sections of units specified in Clause 2 of this Article.
5. The Minister-Chairman shall decide the civil servant and public employee payroll of Vietnam Government Portal as prescribed by law.
Article 4. Effect
This Decision takes effect on March 15, 2013, and replaces the Prime Minister’s Decision No. 83/2008/QD-TTg dated June 25, 2008, defining the functions, tasks, powers and organizational structure of Vietnam Government Portal.
Article 5. Implementation responsibility
Ministers, heads of Ministerial-level agencies, heads of Government-attached agencies, chairpersons of People’s Councils and People’s Committees of provinces or centrally run cities, the Director General of Vietnam Government Portal and relevant agencies and organizations shall implement this Decision.-
PRIME MINISTER
Nguyen Tan Dung
...
...
...
;Quyết định 06/2013/QĐ-TTg quy định chức năng, nhiệm vụ, quyền hạn và cơ cấu tổ chức của Cổng Thông tin điện tử Chính phủ do Thủ tướng Chính phủ ban hành
Số hiệu: | 06/2013/QĐ-TTg |
---|---|
Loại văn bản: | Quyết định |
Nơi ban hành: | Thủ tướng Chính phủ |
Người ký: | Nguyễn Tấn Dũng |
Ngày ban hành: | 24/01/2013 |
Ngày hiệu lực: | Đã biết |
Tình trạng: | Đã biết |
Văn bản đang xem
Quyết định 06/2013/QĐ-TTg quy định chức năng, nhiệm vụ, quyền hạn và cơ cấu tổ chức của Cổng Thông tin điện tử Chính phủ do Thủ tướng Chính phủ ban hành
Chưa có Video