THỦ
TƯỚNG CHÍNH PHỦ |
CỘNG
HOÀ XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAM |
Số: 531-TTg |
Hà Nội, ngày 08 tháng 8 năm 1996 |
VỀ QUẢN LÝ CÁC CHƯƠNG TRÌNH QUỐC GIA
THỦ TƯỚNG CHÍNH PHỦ
Căn cứ Luật Tổ chức Chính phủ
ngày 30 tháng 9 năm 1992;
Nhằm tăng cường quản lý các Chương trình Quốc gia;
Theo đề nghị của Bộ trưởng Bộ Kế hoạch và Đầu tư,
QUYẾT ĐỊNH:
Một Chương trình Quốc gia gồm nhiều dự án khác nhau để thực hiện các mục tiêu của chương trình. Đối tượng quản lý và kế hoạch hoá được xác định theo chương trình, đầu tư được thực hiện theo dự án.
Điều 3.- Tiêu chuẩn lựa chọn Chương trình Quốc gia:
- Các vấn đề được chọn để giải quyết bằng Chương trình Quốc gia phải là những vấn đề có tính cấp bách, liên ngành, liên vùng và có tầm quan trọng đối với sự phát triển kinh tế - xã hội của đất nước, cần phải được tập trung chỉ đạo giải quyết;
- Mục tiêu của Chương trình Quốc gia phải rõ ràng, lượng hoá được và nằm trong chiến lược chung của quốc gia;
- Thời gian thực hiện chương trình phải quy định giới hạn, thường là 5 năm, hoặc phân kỳ thực hiện cho từng giai đoạn 5 năm.
II. XÂY DỰNG CHƯƠNG TRÌNH QUỐC GIA
Điều 6.- Nội dung Chương trình Quốc gia gồm:
- Đánh giá thực trạng tình hình của lĩnh vực mà chương trình sẽ xử lý, luận chứng những vấn đề cấp bách phải giải quyết bằng Chương trình Quốc gia;
- Xác định phạm vi, quy mô và mục tiêu chung của chương trình, các chỉ tiêu cơ bản phải đạt được trong từng khoảng thời gian cụ thể;
- Xác định hiệu quả kinh tế - xã hội chung của chương trình và của các dự án đầu tư;
- Đề xuất khả năng lồng ghép với các chương trình khác;
- Kế hoạch, tiến độ tổ chức thực hiện chương trình, dự án;
- Sự hợp tác quốc tế (nếu có).
Chỉ sau khi chương trình đã được phê duyệt mới được thể hiện trong kế hoạch.
Điều 8.- Nguyên tắc lồng ghép hoạt động của các Chương trình Quốc gia được thực hiện như sau:
- Việc lồng ghép các phần liên quan về mục tiêu, các hoạt động và tổ chức giữa các Chương trình Quốc gia nhằm tránh trùng lặp, nâng cao hiệu quả sử dụng nguồn lực, được xem xét ngay từ khi đề xuất, xây dựng, bố trí kế hoạch, theo dõi cho đến các giai đoạn thực hiện, đánh giá chương trình;
- Cơ quan quản lý chương trình có trách nhiệm đề xuất nội dung, hình thức, cơ chế lồng ghép với các Chương trình Quốc gia khác;
- Trong quá trình xem xét thẩm định, bố trí vốn, Bộ Kế hoạch và Đầu tư, Bộ Tài chính có trách nhiệm kiến nghị phương án lồng ghép, đồng thời phân bổ vốn cho các hoạt động lồng ghép đó để trình Thủ tướng Chính phủ xem xét quyết định giao nhiệm vụ trong kế hoạch hàng năm cho các Bộ quản lý chương trình;
- Chủ tịch Uỷ ban nhân dân tỉnh, thành phố trực thuộc Trung ương có trách nhiệm tham gia quản lý, tổ chức việc thực hiện và lồng ghép các hoạt động liên quan của các Chương trình Quốc gia trên địa bàn.
- Đánh giá phần chương trình đã thực hiện;
- Luận chứng về sự cần thiết và lý do điều chỉnh;
- Nội dung điều chỉnh;
- Ảnh hưởng của những điều chỉnh đó đối với mục tiêu cuối cùng của chương trình và hiệu quả của việc điều chỉnh.
Bộ quản lý chương trình chịu trách nhiệm chủ trì cùng các Bộ, ngành và địa phương có liên quan đánh giá, nghiệm thu kết quả thực hiện Chương trình Quốc gia, làm báo cáo tổng kết hoàn thành chương trình do Bộ quản lý trình Thủ tướng Chính phủ phê duyệt.
III. CƠ CHẾ TÀI CHÍNH ĐỐI VỚI CHƯƠNG TRÌNH QUỐC GIA:
IV. QUẢN LÝ VÀ ĐIỀU HÀNH CÁC CHƯƠNG TRÌNH QUỐC GIA.
Điều 15.- Nhiệm vụ của Bộ Kế hoạch và Đầu tư:
- Chủ trì, phối hợp với Bộ Tài chính giúp Thủ tướng Chính phủ trong việc thẩm định, lồng ghép, quản lý, điều hành, kiểm tra và đánh giá các Chương trình Quốc gia;
- Chủ trì, phối hợp với Bộ Tài chính, căn cứ vào phương hướng phát triển kinh tế - xã hội 5 năm, dài hạn của Nhà nước và đề xuất của các Bộ, ngành, địa phương, lựa chọn lập danh mục các Chương trình Quốc gia và cơ quan quản lý chương trình để Chính phủ xem xét trình Quốc hội quyết định;
- Cùng với Bộ Tài chính đề xuất mức phân bổ kinh phí ngân sách cho từng Chương trình Quốc gia để tổng hợp vào kế hoạch ngân sách chung của Nhà nước trình Chính phủ.
Điều 16.- Nhiệm vụ của Bộ Tài chính:
- Chủ trì, phối hợp với Bộ Kế hoạch và Đầu tư phân bổ kinh phí ngân sách cho từng Chương trình Quốc gia, tổng hợp, đưa vào kế hoạch ngân sách chung của Nhà nước để Chính phủ xem xét trình Quốc hội quyết định.
- Cấp phát kinh phí cho từng chương trình, dự án đã được xét duyệt theo kế hoạch; hướng dẫn, kiểm tra các cơ quan quản lý Chương trình Quốc gia thực hiện đúng các quy định tài chính - kế toán hiện hành. Tổng hợp tình hình cấp phát kinh phí hàng năm cho từng chương trình và duyệt quyết toán kinh phí Chương trình Quốc gia và các dự án đã kết thúc, báo cáo Thủ tướng Chính phủ, đồng gửi Bộ Kế hoạch và Đầu tư.
- Thành lập Ban chủ nhiệm Chương trình Quốc gia để giúp thủ trưởng cơ quan quản lý, tổ chức thực hiện chương trình và giải thể Ban này khi kết thúc chương trình. Chủ nhiệm chương trình là một đồng chí lãnh đạo Bộ, các thành viên gồm đại diện có thẩm quyền của các bộ phận: kế hoạch, tài vụ và các bộ phận có liên quan. Quy chế hoạt động của Ban Chủ nhiệm Chương trình Quốc gia do cơ quan quản lý chương trình quyết định trên cơ sở tuân thủ các quy định tại các Quyết định này;
- Đối với những Chương trình Quốc gia có tầm quan trọng đặc biệt cần có thành viên của các Bộ và địa phương tham gia Ban chủ nhiệm, thành phần Ban chủ nhiệm chương trình và quy chế hoạt động của Ban chủ nhiệm do Thủ tướng Chính phủ quyết định;
- Chịu trách nhiệm quản lý, phân bổ kinh phí và tổ chức công tác kế toán để quản lý nguồn kính phí của chương trình theo đúng chế độ quản lý tài chính của Nhà nước;
- Chịu trách nhiệm quyết toán kinh phí của chương trình với Bộ Tài chính và chịu sự kiểm toán của cơ quan Kiểm toán Nhà nước theo các quy định hiện hành.
Điều 18.- Uỷ ban nhân dân các tỉnh, thành phố trực thuộc Trung ương có nhiệm vụ:
- Tham gia vào việc xây dựng và quản lý các Chương trình Quốc gia trên địa bàn;
- Đề nghị thay đổi mục tiêu dự án của chương trình trên địa bàn khi thấy mục tiêu dự án đó không phù hợp và không sát với tình hình thực tế của địa phương.
- Tạo mọi điều kiện thuận lợi để chương trình có thể tiến hành tốt, tổ chức lồng ghép và triển khai thực hiện các hoạt động của chương trình trên địa bàn;
- Thành lập Ban chỉ đạo các Chương trình Quốc gia của địa phương để giúp Uỷ ban nhân dân tỉnh, thành phố trực thuộc Trung ương trong việc lập kế hoạch, thực hiện và điều hành các Chương trình Quốc gia trên địa bàn. Trưởng ban chỉ đạo là một đồng chí lãnh đạo Uỷ ban nhân dân tỉnh, thành phố trực thuộc Trung ương, các thành viên là đại diện có thẩm quyền của Sở Kế hoạch và Đầu tư, Sở Tài chính - Vật giá và các Sở chuyên ngành. Sở Kế hoạch và Đầu tư là đầu mối thường trực.
- Các Chương trình Quốc gia đang thực hiện chưa đủ tiêu chuẩn và các thủ tục theo quy định tại Quyết định này, phải trình Thủ tướng Chính phủ phê duyệt.
|
Nguyễn Khánh (Đã ký) |
THE PRIME MINISTER OF GOVERNMENT |
SOCIALIST REPUBLIC OF VIET NAM |
No.
531-TTg |
Hanoi,
August08 , 1996 |
DECISION
ON THE MANAGEMENT OF THE NATIONAL PROGRAMS
THE PRIME MINISTER
Pursuant to the Law on Organization of the
Government of September 30, 1992;
In order to enhance the management of the National Programs;
At the proposal of the Minister of Planning and Investment,
DECIDES:
I.
GENERAL PROVISIONS
Article 1.- A National Program is an assortment of
synchronous objectives, tasks and solutions regarding economic, social,
scientific, technological and environmental issues, mechanisms, policies and
organization in order to achieve one or several objectives laid down in the
overall strategy for national socio-economic development in a given period.
A National Program consists of various projects
to achieve the program�s
objectives. The objects of management and planning shall be determined
according to the program and investment and materialized according to the
project.
...
...
...
Article 3.- Criteria for selecting a National Program:
- The issues chosen to be addressed through a
National Program must be urgent, inter-sectoral, inter-regional and important
for the national socio-economic development and should be tackled under
concentrated guidance;
- The objectives of a National Program must be
clear, measurable and lie within the overall national strategy;
- The period for implementing a program must be
specified, usually 5 years, or phased into separate five-year terms.
II.
FORMULATION OF A NATIONAL PROGRAM:
Article 4.- Basing themselves on the contents and tasks of
medium or long term plans, the Ministries, National Committees and General
Departments (hereafter referred to as Ministries) shall propose to the Ministry
of Planning and Investment urgent socio-economic issues to be included in a
list of the National Programs. The Ministry of Planning and Investment shall
coordinate with the Ministry of Finance in selecting and drawing up a list of
National Programs and recommending the managing agencies to the Government
which shall consider and submit it to the National Assembly for decision in
each period of the plan.
Article 5.- The agencies assigned to manage the National
Programs shall have to coordinate with the Ministry of Planning and Investment,
the Ministry of Finance and other relevant Ministries, branches and localities
in organizing the formulation of programs. The programs and projects shall be
formulated during the elaboration of short-, medium or long-term plans. When an
annual plan is elaborated new programs can be proposed or the number of the
existing programs can be reduced.
Article 6.- The contents of a National Program include:
- Assessment of the actual situation of the
field to be covered by the Program, the rationale for urgent issues to be
addressed by a National Program;
...
...
...
- Identification of the total funding for the
program, the annual allocations and the methods of mobilizing fund from various
sources;
- Identification of the overall socio-economic
effect of the program and the investment projects;
- Recommendations on the possible integration
with other programs;
- Schedule and tempo of implementation of the
program and projects;
- International cooperation (if any).
Article 7.- The Ministry of Planning and Investment shall
assume the main responsibility and coordinate with the Ministry of Finance and
other relevant Ministries, branches and localities in appraising the National
Programs before submitting them to the Prime Minister for approval.
Only the approved programs shall be incorporated
into the plan.
Article 8.- The activities of the National Programs shall be
integrated on the following principles:
- To avoid overlapping and raise the efficiency
of the utilization of resources, the integration of the parts of various
National Programs which have interrelated objectives, activities and
implementation organization should be taken into account right from the moment
the plan is proposed, elaborated and arranged, and shall be monitored until its
implementation and evaluation;
...
...
...
- During the process of considering, appraising
and funding, the Ministry of Planning and Investment and the Ministry of
Finance shall propose the integration plan together with the fund allocations
to the integrated activities and submit the plan to the Prime Minister who
shall consider and assign the tasks of each in the annual plan to the
Ministries managing the programs;
- The Presidents of the People’s Committees of the provinces and the cities
directly under the Central Government shall take part in the management,
implementation organization and integration of the interrelated activities of
the National Programs in their localities.
Article 9.- If the conditions for funding the program�s objectives change
when the annual plans or five-year plans are elaborated, the Ministry of Planning
and Investment, the Ministry of Finance and the program managing agency(ies)
must submit the following contents to the Government for adjustment of the
program:
- Evaluation of the part of the program already
implemented;
- Rationale for the necessity and reasons for
the adjustment;
- Contents of adjustment;
- Effects of such adjustments on the ultimate
objectives of the program and the effectiveness of the adjustment.
Article 10.- The agencies managing the National Programs and
the People�s
Committees of the provinces and the cities directly under the Central
Government where National Programs are implemented must regularly report
(quarterly and yearly) on the implementation of the objectives, the funding,
etc., according to the prescribed forms. The agencies managing the programs
must coordinate with the concerned Ministries, branches and localities in
conducting mid-term review of the five year programs or five-year
implementation phases. These reports shall be sent to the Prime Minister and
concurrently to the Ministry of Planning and Investment and the Ministry of
Finance.
The Ministry managing the programs shall have to
assume the main responsibility and coordinate with the concerned Ministries,
branches and localities in evaluating and appraising the results of the
implementation of the National Program(s), making wrap-up reports and
submitting them to the Prime Minister for approval.
...
...
...
Article 11.- Annually, on the basis of the assignment of the
planned tasks and the objectives of the National Programs, the Ministry of
Finance shall assume the main responsibility together with the Ministry of
Planning and Investment in proposing the budget allocation for each National
Program in the overall draft State budget plan to the Government for
consideration and submit it to the National Assembly for decision.
Article 12.- Basing itself on the budget allocation approved
for each program, the program managing agency shall project its allocations to
different Ministries and localities, which shall be incorporated by the
Ministry of Finance and the Ministry of Planning and Investment into the plan
of each of these Ministries, branches and localities before submitting them to
the Prime Minister for consideration and decision.
Article 13.- The fund for implementing a National Program
shall derive from the Central budget and be granted directly by the Ministry of
Finance to the Ministries and branches for carrying out the centrally managed
projects, or by the provincial/municipal Finance and Pricing Service under the
mandate of the Ministry of Finance for carrying out the locally managed
projects of the Program. The management and payment of the expenditures of the
National Programs shall be performed under current provisions.
Article 14.- To fulfill the objectives of a program, in
addition to the capital deriving from the State budget, credit capital should
be mobilized from inside and outside the country, and from contributions by
different organizations and individuals. With regard to the capital mobilized
from the people, the program managing agencies and the People�s Committees of the
provinces and the cities directly under the Central Government where the
programs are implemented may use such capital for the activities within the
framework of the program, but shall have to manage and settle the accounts in
accordance with current provisions.
IV.
MANAGING AND DIRECTING THE NATIONAL PROGRAMS.
Article 15.- Tasks of the Ministry of Planning and
Investment:
- To assume the main responsibility and
coordinate with the Ministry of Finance in assisting the Prime Minister in
appraising, integrating, managing, directing, supervising and evaluating the
National Programs;
- Basing itself on the State�s orientations for
the long-term and five year socio-economic development and the proposals of the
Ministries, branches and localities, to assume the main responsibility and
coordinate with the Ministry of Finance in selecting and drawing up a list of
National Programs and of program managing agencies for the Government to
consider and present it to the National Assembly for decision;
- Together with the Ministry of Finance to
propose the budget allocation for each National Program and integrate all these
allocations into the common budget the State in order to submit them to the
Government.
...
...
...
- To assume the main responsibility and
coordinate with the Ministry of Planning and Investment in planning the budget
allocation to each National Program, integrating all these allocations into the
State�s overall
budget plan and submit them to the Government which shall present it to the
National Assembly for decision.
- To allocate fund to each program and project
approved in the plan; to guide and supervise the agencies managing the National
Program in the observance of current financial and accounting regulations. To
make a general report on the annual funding for each program and approve the
payment of expenditures for the National Programs and the projects upon their
completion, report it to the Prime Minister and concurrently send it to the
Ministry of Planning and Investment.
Article 17.- Tasks of the agencies managing the National
Programs:
- The agencies managing the National Programs
shall have to assume the main responsibility and coordinate with the concerned
Ministries and localities in organizing and formulating the programs and
projects under the assignment of the Government, and send them to the Ministry
of Planning and Investment and the Ministry of Finance for appraisal before
submitting them to the Prime Minister for approval;
- To set up the Managing Committee of the
National Programs to assist the Head of the agency in managing and implementing
the program and dissolve it upon the termination of the program. The Program
manager shall be a leading official of the Ministry, the committee shall
include competent representatives of such departments as planning, finance and
other relevant spheres. The Regulation on the operation of the Managing
Committee of the National Program shall be decided by the program managing
agency on the basis of the provisions in this Decision;
- With regard to the National Programs of
special importance which require the participation of officials of various
Ministries and local officials in their Managing Committees, the membership of
the Managing Committees and their operational regulation shall be decided by
the Prime Minister;
- To take responsibility for the management and
allocation of the fund and the organization of the accounting work so as to
manage the program�s
funding sources in accordance with the State regime on financial management;
- To take responsibility for the settlement of
the expenditures of the program with the Ministry of Finance and submit to the
auditing by a State audit agency in accordance with current provisions.
Article 18.- The People�s Committees of the provinces and the cities
directly under the central Government shall have:
...
...
...
- To request for change(s) in the objective(s)
of a project of the program in their localities when finding out that such
objectives are unrealistic and not suited to the actual situation of the
locality;
- To create every favorable condition for the
fruitful implementation of the program(s), organizing the integration and
conducting the program�s
activities in the locality;
- To set up the Steering Committee for the
National Programs in the locality to assist the People�s Committee of the province or the city directly
under the Central Government in planning, implementing and directing the
National Program in the locality. The Head of the Steering Committee shall be a
leading official of the People�s
Committee of the province or the city directly under the Central Government;
and its members shall include competent representatives of the
provincial/municipal Planning and Investment Service, Finance and Pricing
Service and other specialized services with the Planning and Investment Service
as the standing coordinator.
V.
IMPLEMENTATION PROVISIONS
Article 19.- This decision takes effect from
September 1st, 1996.
- The Ministry of Planning and Investment shall
coordinate with the Ministry of Finance and other concerned Ministries in
guiding the implementation of this Decision.
- The ongoing National Programs which have not
yet satisfied the criteria and completed the procedures prescribed in this
Decision shall be submitted to the Prime Minister for approval.
Article
20.- The Ministers, the Heads of the ministerial-level agencies and the
agencies attached to the Government, the Presidents of the People’s Committees of the provinces and the cities
directly under the Central Government shall have to implement this Decision.
...
...
...
FOR THE PRIME MINISTER
DEPUTY PRIME MINISTER
Nguyen Khanh
Quyết định 531-TTg năm 1996 về quản lý các chương trình Quốc gia do Thủ tướng Chính phủ ban hành
Số hiệu: | 531-TTg |
---|---|
Loại văn bản: | Quyết định |
Nơi ban hành: | Thủ tướng Chính phủ |
Người ký: | Nguyễn Khánh |
Ngày ban hành: | 08/08/1996 |
Ngày hiệu lực: | Đã biết |
Tình trạng: | Đã biết |
Văn bản đang xem
Quyết định 531-TTg năm 1996 về quản lý các chương trình Quốc gia do Thủ tướng Chính phủ ban hành
Chưa có Video