CHÍNH
PHỦ |
CỘNG
HÒA XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAM |
Số: 91/NQ-CP |
Hà Nội, ngày 08 tháng 09 năm 2011 |
PHIÊN HỌP CHÍNH PHỦ THƯỜNG KỲ THÁNG 8 NĂM 2011
Trong các ngày 30, 31 tháng 8 và 01 tháng 9 năm 2011, Chính phủ họp phiên thường kỳ đầu tiên của nhiệm kỳ 2011 - 2016, thảo luận và quyết nghị những vấn đề sau:
a) Về tình hình kinh tế - xã hội 8 tháng và cả năm 2011:
Chính phủ thống nhất nhận định: Tình hình kinh tế - xã hội 8 tháng và cả năm 2011 tiếp tục chuyển biến tích cực, nhiều chỉ tiêu kinh tế - xã hội dự báo đạt và vượt kế hoạch. Lạm phát được kiềm chế và giảm dần theo từng tháng, mức tăng chỉ số giá tiêu dùng tháng 8 là 0,93%, thấp nhất kể từ đầu năm; kim ngạch xuất khẩu tăng cao so với chỉ tiêu kế hoạch, nhập siêu giảm mạnh; thu ngân sách đạt khá, bội chi ngân sách giảm; thị trường ngoại hối từng bước ổn định, dự trữ ngoại tệ tăng. Tăng trưởng GDP năm 2011 dự kiến đạt khoảng 6%; sản xuất công nghiệp đạt tốc độ tăng cao; tuy chịu ảnh hưởng của thiên tai, dịch bệnh, nhưng sản xuất nông nghiệp vẫn phát triển ổn định, được mùa, được giá; dịch vụ tiếp tục phát triển, tổng mức bán lẻ hàng hóa và doanh thu dịch vụ tiêu dùng tăng mạnh. An sinh xã hội được quan tâm, các chính sách xã hội tiếp tục được triển khai tích cực, góp phần giảm bớt khó khăn và từng bước cải thiện đời sống nhân dân; các lĩnh vực giáo dục đào tạo, y tế, văn hóa, thông tin, thể dục thể thao có tiến bộ; công tác giải quyết việc làm, xóa đói giảm nghèo được chú trọng. Cải cách hành chính và đấu tranh phòng, chống tham nhũng tiếp tục được đẩy mạnh. Công tác đối ngoại đạt được nhiều kết quả quan trọng. An ninh chính trị, trật tự an toàn xã hội được giữ vững; quốc phòng được tăng cường, chủ quyền quốc gia được đặc biệt coi trọng. Những kết quả trên khẳng định các giải pháp kiềm chế lạm phát, ổn định kinh tế vĩ mô, bảo đảm an sinh xã hội theo Kết luận số 02-KL/TW của Bộ Chính trị, Nghị quyết số 59/2011/QH12 của Quốc hội, Nghị quyết số 02/NQ-CP và Nghị quyết số 11/NQ-CP của Chính phủ là đúng đắn, phù hợp với thực tiễn và đang phát huy tác dụng tích cực.
Bên cạnh đó, tình hình kinh tế - xã hội vẫn còn một số tồn tại: Lạm phát tuy giảm nhưng vẫn ở mức cao; mặt bằng lãi suất cao ảnh hưởng đến sản xuất, kinh doanh; thu hút đầu tư giảm; thị trường chứng khoán và thị trường bất động sản giảm sút; tỷ lệ hộ nghèo giảm chậm hơn kế hoạch đề ra; đời sống nhân dân, nhất là người nghèo, công nhân ở các khu công nghiệp, vùng miền núi, dân tộc thiểu số … còn nhiều khó khăn; tệ nạn xã hội, tai nạn và ùn tắc giao thông còn nhiều bức xúc, nhất là còn xảy ra nhiều vụ tai nạn giao thông nghiêm trọng.
Để đạt được các chỉ tiêu phát triển kinh tế - xã hội cả năm, trong những tháng còn lại, Chính phủ yêu cầu các bộ, cơ quan, địa phương tiếp tục bám sát và triển khai quyết liệt, đồng bộ, có hiệu quả các giải pháp đề ra trong Kết luận số 02-KL/TW của Bộ Chính trị, Nghị quyết số 59/2011/QH12 của Quốc hội, Nghị quyết số 02/NQ-CP, nhất là Nghị quyết số 11/NQ-CP của Chính phủ, trong đó tập trung vào các nhiệm vụ sau đây:
- Ngân hàng Nhà nước Việt Nam tiếp tục điều hành chính sách tiền tệ chặt chẽ, hiệu quả, phù hợp theo tín hiệu thị trường; giảm dần lãi suất tín dụng cùng với xu hướng giảm tốc độ tăng chỉ số giá tiêu dùng, điều hành tăng trưởng dư nợ tín dụng dưới 20% hướng vào lĩnh vực sản xuất, nhất là nông nghiệp, nông thôn; bảo đảm đồng thời các mục tiêu kiềm chế lạm phát, giảm lãi suất, tăng trưởng GDP cả năm đạt khoảng 6%; phối hợp với Bộ Công an và các cơ quan liên quan quản lý và kiểm soát hoạt động mua bán vàng, ngoại tệ theo đúng quy định.
- Bộ Tài chính tiếp tục điều hành chính sách tài khóa thắt chặt kết hợp hài hòa với chính sách tiền tệ chặt chẽ nhằm kiềm chế lạm phát, ổn định kinh tế vĩ mô; chỉ đạo tăng cường quản lý thu ngân sách nhà nước, giảm bội chi xuống dưới mức đã báo cáo Quốc hội; sử dụng số tiết kiệm thêm 10% chi thường xuyên của 9 tháng còn lại trong dự toán năm 2011 để chi cho lĩnh vực an sinh xã hội; phối hợp với Bộ Công Thương tăng cường các biện pháp kiểm soát giá cả, thị trường, chống đầu cơ, lũng đoạn thị trường, đặc biệt chú ý chỉ đạo cân đối và điều hành giá xăng dầu phù hợp với quy định hiện hành; khẩn trương triển khai việc miễn, giảm thuế theo Nghị quyết số 08/2011/QH13 của Quốc hội.
- Bộ Kế hoạch và Đầu tư chủ trì; phối hợp với Bộ Tài chính và các bộ, cơ quan, địa phương tiếp tục rà soát việc cắt giảm đầu công theo đúng tinh thần Nghị quyết số 11/NQ-CP và Nghị quyết số 83/NQ-CP của Chính phủ; thu hồi toàn bộ phần vốn ngân sách Nhà nước, trái phiếu Chính phủ kế hoạch năm 2011 đã bố trí cho các công trình, dự án không đúng đối tượng, chưa đủ thủ tục, khởi công mới trái với quy định để bổ sung cho các công trình, dự án cấp bách theo quy định tại Nghị quyết số 11/NQ-CP và Nghị quyết số 83/NQ-CP của Chính phủ, đặc biệt là các dự án điện, công trình khắc phục hậu quả thiên tai, bảo đảm an ninh quốc phòng, an sinh xã hội; các công trình, dự án thuộc chương trình mục tiêu quốc gia về xây dựng nông thôn mới đã được phê duyệt và bố trí vốn (kể cả vốn cân đối ngân sách địa phương) được tiếp tục triển khai để hoàn thành mục tiêu đề ra.
- Bộ Kế hoạch và Đầu tư chủ trì, phối hợp với các bộ, cơ quan, địa phương tiếp tục tập trung tháo gỡ khó khăn, ưu tiên nguồn lực cho phát triển sản xuất, kinh doanh; khẩn trương rà soát tình hình hoạt động của các doanh nghiệp, nhất là các doanh nghiệp đang trong tình trạng khó khăn, đề xuất các giải pháp tháo gỡ, báo cáo Thủ tướng Chính phủ.
- Bộ Kế hoạch và Đầu tư, Ngân hàng Nhà nước Việt Nam, Bộ Tài chính chỉ đạo các cơ quan chức năng nghiên cứu, phân tích làm rõ nguyên nhân lạm phát ở nước ta, từ đó đề xuất các giải pháp căn bản ứng phó có hiệu quả, phù hợp với tình hình thực tiễn, trình Chính phủ xem xét tại phiên họp thường kỳ tháng 9 năm 2011.
- Bộ Nông nghiệp và Phát triển nông thôn chủ trì, phối hợp với các địa phương chỉ đạo đẩy mạnh phát triển sản xuất hàng hóa quy mô lớn, áp dụng tiến bộ khoa học công nghệ, nâng cao năng suất, chất lượng cây trồng, vật nuôi; chú trọng kiểm soát, bảo đảm an ninh lương thực và tăng xuất khẩu nông sản, cải thiện thu nhập và đời sống cho nông dân; chỉ đạo đẩy mạnh phát triển chăn nuôi, phòng chống dịch bệnh để tăng nguồn cung thực phẩm, bảo đảm đáp ứng nhu cầu thị trường trong dịp Tết Nguyên đán 2012; chủ động ứng phó và khắc phục hậu quả thiên tai, khôi phục nhanh sản xuất và ổn định đời sống cho nhân dân vùng bị thiệt hại.
- Bộ Tài nguyên và Môi trường, Bộ Công Thương, Bộ Xây dựng và các cơ quan, địa phương tạm dừng cấp phép thăm dò, khai thác khoáng sản trên phạm vi cả nước; tập trung rà soát, đánh giá thực trạng cấp phép thăm dò, khai thác, chế biến và xuất khẩu khoáng sản; đề xuất các biện pháp quản lý, sử dụng tài nguyên khoáng sản hiệu quả, tiết kiệm và bảo đảm mục tiêu phát triển bền vững.
- Các bộ, cơ quan, địa phương tiếp tục thực hiện đồng bộ các chính sách an sinh xã hội, tập trung vào các vùng nghèo, địa bàn đặc biệt khó khăn, người nghèo, người có công, đồng bào dân tộc thiểu số, đối tượng có hoàn cảnh khó khăn; quan tâm chỉ đạo, kiểm tra, đôn đốc giải quyết các vấn đề liên quan đến quyền, lợi ích chính đáng của người lao động, chú trọng xây dựng quan hệ lao động hài hòa, lành mạnh, tiến bộ trong doanh nghiệp.
- Các bộ, cơ quan, địa phương tiếp tục quán triệt và triển khai thực hiện hiệu quả các chủ trương, chính sách của Đảng và Nhà nước trong lĩnh vực quốc phòng, an ninh; bảo đảm chủ quyền quốc gia, an ninh chính trị và trật tự an toàn xã hội; tăng cường tuần tra, kiểm soát, xử lý nghiêm các trường hợp vi phạm trật tự an toàn giao thông, triển khai các giải pháp chống ùn tắc giao thông tại các thành phố lớn; khẩn trương kiện toàn tổ chức, hoàn thiện bộ máy hành chính nhà nước, tăng cường thực hiện chức năng, nhiệm vụ được giao, trong đó đặc biệt quan tâm công tác quản lý nhà nước về quy hoạch, kế hoạch; chấn chỉnh việc phân cấp nhằm nâng cao năng lực, hiệu lực và hiệu quả hoạt động, phát huy vai trò chủ động, tính sáng tạo của địa phương đồng thời bảo đảm sự quản lý nhà nước thống nhất từ Trung ương đến địa phương.
- Bộ Thông tin và Truyền thông chủ trì, phối hợp với các bộ, cơ quan, địa phương tăng cường chỉ đạo các cơ quan, báo chí, truyền thông tập trung tuyên truyền các chủ trương, đường lối của Đảng, pháp luật của Nhà nước, hoạt động chỉ đạo, điều hành của Chính phủ và cơ quan hành chính các cấp, bảo đảm sự đồng thuận xã hội trong triển khai thực hiện các nhiệm vụ kinh tế - xã hội.
b) Về Kế hoạch phát triển kinh tế - xã hội năm 2012:
Trên cơ sở đánh giá tình hình thực hiện Kế hoạch phát triển kinh tế - xã hội năm 2011, dự báo tình hình thế giới và trong nước, căn cứ Nghị quyết Đại hội Đại biểu Đảng toàn quốc lần thứ XI, Chính phủ xác định mục tiêu tổng quát của năm 2012 là: Tiếp tục tập trung kiềm kế lạm phát, ổn định kinh tế vĩ mô, đạt tốc độ tăng trưởng hợp lý gắn với đổi mới mô hình tăng trưởng và chuyển đổi cơ cấu kinh tế, nâng cao chất lượng, hiệu quả và sức cạnh tranh của nền kinh tế; bảo đảm an sinh và phúc lợi xã hội, cải thiện đời sống nhân dân; giữ vững ổn định chính trị, tăng cường củng cố quốc phòng, bảo đảm an ninh, trật tự, an toàn xã hội; nâng cao hiệu quả công tác đối ngoại và hội nhập quốc tế.
Theo đó, định hướng một số chỉ tiêu kinh tế - xã hội chủ yếu của năm 2012 là: Tốc độ tăng trưởng kinh tế khoảng 6,5%; nhập siêu, bội chi ngân sách nhà nước thấp hơn so với chỉ tiêu đạt được năm 2011; chỉ số giá tiêu dùng tăng dưới 10%; phấn đấu đạt tỷ lệ giảm nghèo 2%, tập trung vào các huyện nghèo. Trên cơ sở các chỉ tiêu chủ yếu trên, các bộ, cơ quan, địa phương phối hợp với Bộ Kế hoạch và Đầu tư rà soát mục tiêu, nhiệm vụ, xác định các chỉ tiêu kinh tế - xã hội khác, đề xuất giải pháp thực hiện phù hợp, kiên trì bám sát các giải pháp đã đề ra trong Nghị quyết số 11/NQ-CP, trong đó tập trung vào một số trọng tâm sau: (i) tiếp tục nhất quán triển khai chính sách tiền tệ, chính sách tài khóa chặt chẽ, hiệu quả nhằm kiềm chế lạm phát, ổn định kinh tế vĩ mô; (ii) tháo gỡ khó khăn thúc đẩy phát triển sản xuất, kinh doanh, xuất khẩu, nhất là trong lĩnh vực nông nghiệp, nông thôn; (iii) đổi mới mô hình tăng trưởng, nâng cao năng lực cạnh tranh của nền kinh tế, bao gồm việc tái cơ cấu các ngành, các lĩnh vực, các vùng, tái cơ cấu đầu tư, tái cơ cấu doanh nghiệp nhà nước; (iv) nâng cao chất lượng nguồn nhân lực và đẩy mạnh ứng dụng khoa học công nghệ; (v) nâng cao hiệu lực, hiệu quả quản lý nhà nước; củng cố quốc phòng, an ninh, đối ngoại, giữ vững trật tự an toàn xã hội; tăng cường đấu tranh phòng, chống tham nhũng; (vi) chú trọng công tác thông tin tuyên truyền, tạo sự đồng thuận và thống nhất ý chí, hành động trong thực hiện các mục tiêu phát triển đất nước.
Giao Bộ Kế hoạch và Đầu tư, Bộ Tài chính tiếp thu ý kiến các thành viên Chính phủ, hoàn chỉnh Báo cáo đánh giá tình hình kinh tế - xã hội 8 tháng và cả năm 2011, dự kiến kế hoạch phát triển kinh tế - xã hội năm 2012; Báo cáo đánh giá thực hiện ngân sách nhà nước năm 2011 và dự toán ngân sách nhà nước năm 2012, để chuẩn bị trình Bộ Chính trị, Ban Chấp hành Trung ương Đảng và Quốc hội.
c) Về Kế hoạch phát triển kinh tế - xã hội 5 năm 2011 - 2015, kế hoạch tài chính - ngân sách Nhà nước 5 năm 2011 - 2015:
Chính phủ thống nhất nguyên tắc: Kế hoạch phát triển kinh tế - xã hội 5 năm 2011 - 2015 cần bám sát Nghị quyết Đại hội Đảng toàn quốc lần thứ XI và Chiến lược phát triển kinh tế - xã hội giai đoạn 2011 - 2020, trên cơ sở đó xác định quan điểm phát triển, mục tiêu tổng quát, chỉ tiêu phát triển kinh tế - xã hội, giải pháp thực hiện các khâu đột phá lớn, xác định nhiệm vụ, định hướng phát triển các ngành lĩnh vực và cơ cấu lại nền kinh tế phù hợp, khả thi.
Giao Bộ Kế hoạch và Đầu tư, Bộ Tài chính tiếp thu ý kiến thành viên Chính phủ, hoàn chỉnh báo cáo Kế hoạch phát triển kinh tế - xã hội 5 năm 2011 - 2015, báo cáo đánh giá thực hiện kế hoạch tài chính - ngân sách Nhà nước 5 năm 2006 - 2010 và kế hoạch tài chính - ngân sách Nhà nước 5 năm 2011 - 2015, để chuẩn bị trình Bộ Chính trị, Ban Chấp hành Trung ương Đảng và Quốc hội.
d) Chính phủ cho ý kiến về Báo cáo kết quả thực hiện các Chương trình mục tiêu quốc gia giai đoạn 2006 - 2010, tình hình triển khai các Chương trình mục tiêu quốc gia năm 2011 và Danh mục các chương trình mục tiêu quốc gia giai đoạn 2012 - 2015.
Giao Bộ Kế hoạch và Đầu tư chủ trì, phối hợp với Văn phòng Chính phủ và các cơ quan liên quan rà soát lại danh mục các chương trình mục tiêu quốc gia giai đoạn 2012 - 2015 trong Báo cáo, xác định mục tiêu, phạm vi, đối tượng các chương trình một cách phù hợp; tiến hành lồng ghép các chương trình, đối tượng các chương trình một cách phù hợp; tiến hành lồng ghép các chương trình, dự án; phân cấp quản lý và tổ chức thực hiện có hiệu quả, tránh trùng lặp, thất thoát; hoàn chỉnh Báo cáo kết quả thực hiện các Chương trình mục tiêu quốc gia giai đoạn 2006 - 2010, tình hình triển khai các Chương trình mục tiêu quốc gia năm 2011 và đề xuất Danh mục các chương trình mục tiêu quốc gia giai đoạn 2012 - 2015, trình Thủ tướng Chính phủ xem xét, quyết định trong tháng 9 năm 2011.
Giao Bộ trưởng Bộ Tài nguyên và Môi trường chủ trì, phối hợp với các cơ quan liên quan, tiếp thu ý kiến các thành viên Chính phủ, hoàn chỉnh Báo cáo kết quả kiểm kê đất đai 5 năm 2005 - 2010; Quy hoạch sử dụng đất đến năm 2020 và Kế hoạch sử dụng đất 5 năm 2011 - 2016, trình Thủ tướng Chính phủ trước khi thừa ủy quyền Thủ tướng Chính phủ, thay mặt Chính phủ trình Quốc hội.
Chính phủ yêu cầu các thành viên Chính phủ tham gia ý kiến vào Chương trình hành động nhiệm kỳ 2011 - 2016; Bộ Kế hoạch và Đầu tư chủ trì, phối hợp với Văn phòng Chính phủ tiếp thu, hoàn chỉnh Chương trình hành động, trình Chính phủ xem xét, quyết định tại phiên họp thường kỳ tháng 9 năm 2011.
Giao Văn phòng Chính phủ chủ trì, tiếp thu ý kiến các thành viên Chính phủ, dự thảo Quy chế làm việc nhiệm kỳ 2011 - 2016, gửi xin ý kiến các thành viên Chính phủ; trên cơ sở đó, tiếp thu hoàn chỉnh dự thảo Quy chế, trình Thủ tướng Chính phủ xem xét, quyết định.
Giao Bộ Tư pháp chủ trì, phối hợp với Văn phòng Chính phủ và các bộ, cơ quan liên quan tiếp thu ý kiến các thành viên Chính phủ, rà soát danh mục các dự án luật, pháp lệnh, bảo đảm sự cần thiết và tính khả thi, hoàn chỉnh Tờ trình về Chương trình này; Bộ trưởng Bộ Tư pháp, thừa ủy quyền Thủ tướng Chính phủ, thay mặt Chính phủ trình Ủy ban Thường vụ Quốc hội và Quốc hội.
Giao Bộ Tư pháp chủ trì, phối hợp với Văn phòng Chính phủ tiếp thu ý kiến các thành viên Chính phủ, hoàn chỉnh dự án Luật; Bộ trưởng Bộ Tư pháp, thừa ủy quyền Thủ tướng Chính phủ, thay mặt Chính phủ báo cáo Ủy ban Thường vụ Quốc hội và Quốc hội.
Nơi nhận: |
TM.
CHÍNH PHỦ |
GOVERNMENT |
SOCIALIST
REPUBLIC OF VIET NAM |
No: 91/NQ-CP |
Hanoi, September 8, 2011 |
RESOLUTION
THE GOVERNMENT’S REGULAR MEETING – AUGUST, 2011
The Government on August 30, 31 and September 1, 2011 convened its first regular meeting of the 2011 – 2016 term to discuss and decide the following issues:
1. The Reports: socio-economic performance in August and the first eight months of 2011, socio-economic performance in 2011 and socio-economic development plan for 2012; realization of the Resolution 11/NQ-CP on cutting and shifting public investment capital; socio-economic development plan for a 5-year period (2011 – 2015); evaluation of state budget collection in 2011, State budget estimation in 2012, evaluation of the financial - State budget performance over the past 5 years (2006 – 2010) and financial - State budget performance for the coming 5 years (2011 – 2015); result of realization of the national target programs for the 2006 – 2010 period, implementation of the national target programs in 2011 and proposal of the list of the national target programs for the 2012 – 2015 period; performance of the Resolution made by the Government's regular meeting in July 2011, Government working program in August 2011; outcomes of administrative reform in August 2011; inspection work, settlement of complaints and denunciations, anti-corruption in August 2011 presented by the Minister of Planning and Investment, Minister of Finance, Minister, Head of Government Office; Minister of Home Affairs and the Government's General Inspector.
a) Socio-economic performance in August and the year 2011:
The Government unanimously agreed that socio-economic panorama in the reviewed periods continued to witness positive signals, many socio-economic criteria are forecast to reach and surpass the preset ones. Inflation has been curbed and gradually decreased month by month, consumer price index is 0.93% in August, lowest figure so far in the year; export turnover soared beyond the preset target, trade deficit reduced; State budget collection increased fairly, State budget overspending dipped; foreign currency markets stabilized, foreign currency reserve rose. GDP growth in 2011 is expected to reach about 6%; Industrial production was on rise; agricultural production, though affected by natural disasters and epidemics, still expanded stably and firmly with good crops and high price; service witnessed high speed of development, total retail sales of goods and services boomed. Due attention has been paid to social welfare, social policies continued to be adopted and implemented, contributing to easing difficulties and gradually improve people's living standard; education and training, healthcare, culture, communication, sports have been upgraded; due attention has been given to job creation, hunger eradication and poverty reduction. Administrative reform and anti-corruption continued to be sped up. External relations made importance achievements. Political security, social order and safety have been maintained; national defense has been enhanced, national sovereignty is in top priority. The above - mentioned achievements affirmed that the measures taken for curbing inflation, stabilizing macro-economy, and ensuring social welfare enshrined in the Politburo’s Conclusion No. 02-KL/TW, the National Assembly’s Resolution No. 59/2011/QH12, the Government’s Resolution 02/NQ and 11/NQ-CP are sound, suitable to the real life and are coming into full play.
However, there have been some shortcomings in socio-economic situation: Inflation decrease but still in high level; high interest rate affected production, business; decrease in investment attraction; securities and real estate market slumped; number of the poor households decreased more slowly than preset target; people's life, especially the poor, workers in the industrial parks, mountainous, minority groups are still facing many difficulties; social evils, traffic accidents and congestion are among pressing issues, especially serious traffic accidents.
In a bid to fully achieve the preset socio-economic targets for the whole year, in the coming months the Government requests ministries, sectors and localities to continue synchronous and comprehensive implementation of measures enshrined in the Politburo’s Conclusion No. 02-KL/TW, the National Assembly’s Resolution No. 59/2011/QH12 and the Government’s Resolution 02/NQ - CP, especially the Resolution 11/NQ-CP focusing on the following solutions:
...
...
...
Mọi chi tiết xin liên hệ: ĐT: (028) 3930 3279 DĐ: 0906 22 99 66
- The Ministry of Finance continues regulate the tightened fiscal policy in smooth coordination with the implementation of the tightened monetary policy, with the aim to curbing inflation, stabilizing macro-economy; taking measures to increase budget collection, strive to lower budget overspending to under the figure set by the National Assembly; using the 10% savings from regular spending during the remaining 9 months of 2011 for social welfare; combinating with the Ministry of Trade and Industry to strengthen the measures on controlling price and market, preventing speculation and market cornering, especially regulate the oil - petrol price balance and management in compliance with the current regulations; urgently implement the tax exemption and reduction according to the National Assembly's Resolution 08/2011/QH13.
- The Ministry of Planning and Investment takes the lead in coordination with the Ministry of Finance, other ministries, agencies and localities to continue the review of public investment cut in compliance with the Government's Resolution No. 11/NQ - CP and Resolution 83/NQ - CP; collecting all State budget capital, Government bond planned in 2011 that were allocated for the works, projects which are improper, or with insufficient procedures, then transfer those money for other urgent works, projects as specified in the Government's Resolution No. 11/NQ - CP and Resolution 83/NQ - CP, especially projects in the field of electricity, for overcoming consequence of natural disaster, national security ensurance, social welfare; the works and projects within the national target program on new rural construction which have been approved and allocated (including capital for local budget balance) are allowed to be carried out to reach the preset targets.
- The Ministry of Planning and Investment takes the lead in coordination with the ministries, agencies and localities to continue to focus on extricating difficulties, giving priority to production, business; immediately review the activities being carried out by the enterprises, especially those facing difficulties, proposing the solutions for resolving difficulties, submitting reports to the Prime Minister.
- The Ministry of Planning and Investment, State Bank of Việt Nam, the Ministry of Finance direct the related agencies to study, analyze and find out the reason for inflation growing in the country, then to propose basic solutions for effective response in line with the realities, and submit those to the Government for consideration in the September's regular meeting – 2011
- The Ministry of Agriculture and Rural Development, in coordination with agenciens and localities to preside to speed up large-size commodity development and production, apply scientific and technological advances to increase productivity and quality of useful plants and livestock; focus on controlling and securing domestic food security, increasing export of agricultural products, improving income and living standards of people; instruct to speed up breeding, prevent, control and effectively response to epidemic diseases, with the aim to increase foodstuff supply, particularly during the upcoming traditional Lunar New Year; actively response and overcome the consequences of natural disasters, quickly restore production and stabilize people’s life.
- The Ministry of Natural Resources and Environment, the Ministry of Industry and Trade, the Ministry of Construction coordinate with agencies and localities to temporarily stop licensing for projects on exploration and exploitation of mineral products nationwide; focus on reviewing and assessing the current situation of licensing for exploration, exploitation, processing and export of mineral products; propose measures on effective management and use of mineral resources, save and secure sustainable development target.
- Ministries, sectors and localities continue to fruitfully realize social welfare policies, particularly for most disadvantaged districts, communes, villages, the poor, people who devoted greatly for the country, ethnic minorities and other vulnerable groups; take care of directing, inspecting and speeding up solution of issues related to legitimate rights and benefits of laborers; pay attention to the establishment of harmonious, healthy and advanced labor relationship in enterprises.
- Ministries, sectors and localities continue grasp thoroughly and deploy effectively the Party and State’s guidelines and resolutions in the field of national defense and security; firmly protect the national sovereignty, hold fast to political security and social order and safety; increase to patrol, inspect and treat strictly the breaches of traffic order and safety; deploy measures on prevention of traffic jam in big cities; quickly strengthen organization and complete the State administrative mechanism; increase the implementation of assigned functions and tasks, particularly taking care of the State management on planning; reorganize classification of management to increase competence, validity and effect of operation; improve active role and creativeness of localities, also ensure the united management of State from Central to localities.
- The Ministry of Information and Communications coordinates with ministries, sectors and localities to strongly direct press and communication agencies to focus on the popularization of the Party’s guidelines, the State’s law, the Government’s management and administration activities and operations of administrative agencies at all levels; ensure the social agreement for deployment of socio-economic tasks.
...
...
...
Mọi chi tiết xin liên hệ: ĐT: (028) 3930 3279 DĐ: 0906 22 99 66
On the basis of assessment on performance of Socio-economic Development Plan 2011, forecast of domestic and international situation, and in accordance with Resolution of the 11th National Congress of the Communist Party of Việt Nam, the Government determines the general objectives of 2012 as follows: Continue to focus on controlling inflation, stabilize macroeconomics, gain reasonable growth speed attached with the reform of growth model and transfer of economic structure; increase quality, effectiveness and competitiveness of the economy; ensure social security and social welfares, improve people’s life; maintaining political stabilization and strengthen national defense; ensure social security, order and safety; increase the effectiveness of the works for foreign affairs and international integration.
Accordingly, orientations for a number of key socio-economic targets in 2012 are as follows: Economic growth speed will approximately be 6.5%; trade deficit and State budget overspending will be lower than targets achieved in 2011; consumer price index will increase under 10%; rate of poverty reduction will be 2%, particularly in poor districts. On the basis of such key targets, ministries, sectors and localities coordinate with the Ministry of Planning and Investment to review objectives and tasks, determine other socio-economic targets, propose reasonable measures, and firmly follow up measures set in Resolution No. 11/NQ-CP, focussing on a number of following key issues: (i) continue to consistently perform close and effective monetary policy and fiscal policy in order to control inflation and stabilize macroeconomics; (ii) overcome difficulties, speed up development of production, business, export, particularly in the field of agriculture and rural area; (iii) reform growth model, increase competitive capacity of the economy, including restructure of sectors, fields, regions; restructure investment; restructure State owned enterprises; (iv) increase quality of human resource, speed up scientific and technological application; (v) increase validity and effectiveness of the State management; strengthen national defense, security, foreign affairs; maintain social order and safety, increase corruption prevention and control; (vi) focus on work of communication and popularization, create agreement and consent of will and activities in deployment of national development targets.
The Ministry of Planning and Investment and the Ministry of Finance are assigned to receive opinions from Cabinet members, complete Report on socio-economic performance of eight months and 2011; forecast socio-economic development plan in 2012; Report on assessment of State budget performance in 2011 and estimates of State budget’s use in 2012 and submit it to the Politburo, Central Executive Committee of Communist Party of Việt Nam and the National Assembly for approval.
c) Regarding Five-year Socio-economic Development Plan in the 2011- 2015 period, Five-year Financial- State budget Plan in the 2011- 2015 period:
The Government agrees with principle as follows: Five-year Socio-economic Development Plan in the 2011- 2015 period will follow up Resolution of the 11th National Congress of the Communist Party of Việt Nam and Socio-economic Development Strategy in the 2011- 2020 period; on such basis, determine development opinion, general objectives, socio-economic development norms, and measures on deployment of large breakthrough phases; define tasks, development orientation of sectors and restructure the economy for suitably and feasibly.
The Ministry of Planning and Investment and the Ministry of Finance receive opinions from Cabinet members, complete report on Five-year Socio-economic Development Plan in the 2011 – 2015 period, report on performance of Five-year Financial- State Budget Plan in the 2006 – 2010 period and Five-year Financial- State Budget Plan in the 2011 – 2015 period to submit to the Politburo, Central Executive Committee of Communist Party of Vietnam and the National Assembly for approval.
d) The Government gave opinions to the Report on performance of national target programs in the 2006 – 2010 period, deployment of national target programs in 2011 and List of national target programs in the 2012- 2015 period.
The Ministry of Planning and Investment cooperates with the Office of Government and relevant sectors to review the List of national target programs in the 2012- 2015 period in the Report; determine targets, scale and objects of programs that are suitable; combine programs and projects; classify management and organize effective performance; avoid coincidence and drain; complete Report on performance of national target programs for the 2006 – 2010 period, deployment of national target programs in 2011 and proposal of List of national target programs for the 2012-2015 period that will be submitted to the Prime Minister for consideration and approval on September 2011.
2. The Government discussed and gave opinions to the Report on land inventory results of the 2005 – 2010 period; land use plan until 2020 and the 2011-2016 land use plan submitted by the Minister of Natural Resources and Environment.
...
...
...
Mọi chi tiết xin liên hệ: ĐT: (028) 3930 3279 DĐ: 0906 22 99 66
3. The Government discussed the 2011-2016 Action Plan submitted by the Minister of Planning and Investment.
The Government requires the Cabinet members to give opinions on the 2011-2016 Action Plan. The Ministry of Planning and Investment cooperates with the Office of Government to review and complete the Action Plan, then submit it to the Government for consideration and approval at the Government’s regular meeting on September 2011.
4. The Government gave opinions on amendments and supplements of the Government’s working regulations submitted by the Minister-Chairman of the Office of Government.
The Office of Government presides and receives opinions from the Cabinet members, draft the 2011- 2016 working regulations, then apply it for opinions from the Cabinet members; after such activities, the Office of Government then review and complete the draft of working regulations that will be submitted to the Prime Minister for consideration and approval.
5. The Government considered and gave opinions on the 13th National Assembly’s law and ordinance establishment Program submitted by the Minister of Justice.
The Ministry of Justice coordinates with the Office of Government and related ministries and sectors to receive opinions from the Cabinet members, review a list of draft of laws and ordinances, secure necessity and feasibility, complete Statement of such program. The Minister of Justice authorized by the Prime Minister and on behalf of the Government submits it to the National Assembly Standing Committee and National Assembly.
6. The Government gave opinions on draft Law of Justice Examination submitted by the Minister of Justice; The Ministry and the Minister-Chairman of the Office of Government report and summarize opinions from the Cabinet members on the draft law.
The Ministry of Justice cooperates with the Office of Government to receive opinions from the Cabinet members, complete the draft. The Minister of Justice is authorized by the Prime Minister and on behalf of the Government makes reports to the National Assembly Standing Committee and National Assembly./.
...
...
...
Mọi chi tiết xin liên hệ: ĐT: (028) 3930 3279 DĐ: 0906 22 99 66
ON
BEHALF OF THE GOVERNMENT
PRIME MINISTER
Nguyen Tan Dung
;
Nghị quyết 91/NQ-CP năm 2011 về phiên họp Chính phủ thường kỳ tháng 8 do Chính phủ ban hành
Số hiệu: | 91/NQ-CP |
---|---|
Loại văn bản: | Nghị quyết |
Nơi ban hành: | Chính phủ |
Người ký: | Nguyễn Tấn Dũng |
Ngày ban hành: | 08/09/2011 |
Ngày hiệu lực: | Đã biết |
Tình trạng: | Đã biết |
Văn bản đang xem
Nghị quyết 91/NQ-CP năm 2011 về phiên họp Chính phủ thường kỳ tháng 8 do Chính phủ ban hành
Chưa có Video